czwartek, 18 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Producenci mięsa obawiają się o swoją przyszłość

spot_img

Dieta opierająca się na produktach pochodzenia roślinnego na stałe wkroczyła na salony. Coraz więcej konsumentów skuszonych aspektami ekologicznymi i zdrowotnymi wybiera roślinne zamienniki.  Hodowcy żywca boją się o swoją przyszłość. Czy aby słusznie?

Według statystyk konsumpcja mięsa odpowiada za prawie 15 proc. wszystkich emisji CO2. To więcej, niż przemysł lotniczy. Co chwila spotkać można się z doniesieniami o fatalnych skutkach dla planety w związku z produkcją mięsa. Wegetarianie i weganie nie pozostawiają suchej nitki na hodowcach żywca. Jednak rosnący sektor spożywczy specjalizujący się w produktach pochodzenia roślinnego może okazać się alternatywą dla hodowców.

Rozwijający się trend

Dieta bezmięsna codziennie poszerza grono swoich odbiorców. Kolejne roślinne nowości pojawiają się na półkach sklepowych, a celebryci zachęcają do przejścia na dietę roślinną. Gwiazdy takie jak Oprah Winfrey, Natalie Portman, Jay-Z oraz banki i fundusze zainwestowały 200 mln dol. w szwedzką firmę Oatly zajmującą się produkcją mleka. Firma wykorzystuje ten trend i nawiązała współpracę w USA ze Starbucksem oraz innymi kawiarniami tego typu, którym dostarcza roślinne mleko. Moda roślinna rozwija się najszybciej wśród millenialsów, którzy są  skłonni płacić więcej za odpowiadające im produkty.

Alternatywna dla hodowców

Spadające spożycie mięsa wcale nie musi oznaczać fiasko dla producentów. TMR przewiduje, że do 2026 globalny rynek alternatyw dla mięsa będzie rósł w średniorocznym tempie ponad 6 proc. Segment ten wygeneruje w 2026 roku przychody w wysokości ponad 45 mld dol. Według Nielsena w październiku sprzedaż roślinnych substytutów mięsa w USA osiągnęła 946,6 mln dol., czyli o 10,2 proc. więcej niż w poprzednim roku. Jest nad czym się zastanawiać. Produkcja tego typu żywności potrzebuje znacznie mniej wody oraz mniej areału w porównaniu z hodowlą zwierząt . Jest także bardziej „elastyczna” ze względu na brak konieczności czekania aż dorosną krowy czy świnie. Produkty wyjściowe w zasadzie dostępne są od ręki.

Maria Chmal
źródło:forsal.pl

Agro Profil
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze. Agro Wydawnictwo powstało w styczniu 2016 roku i od tego czasu regularnie przekazuje polskim rolnikom wiedzę ułatwiającą prowadzenie nowoczesnego gospodarstwa. Każdego roku Magazyn Agro Profil uczestniczy w wielu wydarzeniach branżowych - między innymi Agro Show, Agro Tech Kielce, Polagra Premiery, Agro-Park, Targi Książki i wielu innych. Wydawnictwo współpracuje z wieloma pracownikami naukowymi takich placówek jak np. Instytut Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu czy też Politechniki Bydgoskiej.

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników