W skali tygodnia (20-27.09.2019) najmocniej podrożał kontrakt na unijną pszenicę. Seria grudniowa zyskała na wartości w tym czasie 2,75 euro, zamykając piątkową sesję na poziomie 174 eur/t – najwyżej od połowy sierpnia. Wsparcie wzrostów na rynku pszenicy pochodziło z odbicia notowań tego zboża na giełdzie w Chicago, oraz z rosnącego popytu na unijną pszenicę. Pszenica SRW umocniła się w Chicago o 0,6% w skali tygodnia pod wpływem obaw pogodowych (susza w Argentynie i Australii i nadmierne deszcze w USA i Kanadzie).

Decydującym dla notowań w Paryżu momentem był czwartkowy wynik przetargu organizowanego przez egipski GASC. Wprawdzie Egipt kupił tylko 1 partię (60 tys. ton) pszenicy unijnej, to jednak okazało się, że francuska pszenica jest teraz najtańsza na rynku eksportowym (na bazie FOB). Osłabienie euro względem dolara, ale też względem rubla i hrywny poprawiło konkurencyjność unijnego eksportu. Nadzieje na wzrost eksportu daje powrót Maroka do grona importerów, po obniżce taryf celnych od początku października.

Obok pszenicy, minimalny wzrost tygodniowy zaliczyła też kukurydza. Kontrakty na to zboże podrożały nieco po obu stronach Atlantyku. Skala wzrostu była ograniczona do tylko 0,2%-0,3%, a notowania obu kontraktów pozostają od połowy września w trendzie bocznym. W USA panuje duża niepewność związana z tegoroczną produkcją kukurydzy (też soi) po rekordowych opóźnieniach w wiosennych zasiewach. Z drugiej jednak strony niski popyt na to zboże ze strony krajowego przemysłu biopaliwowego i wypieranie amerykańskiej kukurydzy na rynku eksportowym przez tani surowiec z Argentyny i Brazylii wywierają presję spadkową na ceny.

W Paryżu notowania rzepaku spadły nieco w skali minionego tygodnia pod presją przecen na rynku olejów roślinnych i ropy. Najbliższa seria na rzepak potaniała w tym czasie 1,5 euro, do 385,75 eur/t. Rzepak od połowy miesiąca pozostaje w krótkoterminowym trendzie bocznym wokół poziomu 386 eur/t (nieco poniżej długoterminowego szczytu – 389 eur/t z 17 września).

W minionym tygodniu potaniała lekko także kanadyjska canola i kontrakty na kompleks sojowy z wyjątkiem samej soi. Notowania najbliższej serii na soję zamknęły tydzień na symbolicznym plusie dzięki serii chińskich zakupów (łącznie blisko milion ton). Jednak śruta sojowa, a szczególnie olej sojowy zaliczyły spadkowy tydzień.

 

Zamknięcie notowań wybranych kontraktów futures – piątek, 27.09.2019 / zmiana tygodniowa:

Euronext-Paryż (Matif):

Kukurydza (listopad-19): 163,75 eur/t / +0,5 eur/t (+0,31%) / w tygodniu: +0,5 eur/t (+0,31%);

Pszenica (grudzień-19): 174,0 eur/t / +1,0 eur/t (+0,58%) / w tygodniu: +2,75 eur/t (+1,61%);

Rzepak (listopad-19): 385,75 eur/t / -1,5 eur/t (-0,39%) / w tygodniu: -1,5 eur/t (-0,39%);

Winnipeg – Canola (listopad-19): 445,8 cad/t / -1,8 cad/t (-0,40%) / w tygodniu: -1,6 cad/t (-0,36%).

 

Chicago Board of Trade (CBoT)

Kukurydza (grudzień -19): 146,2 usd/t (-0,27%) / w tygodniu: (+0,22%);

Pszenica (grudzień-19): 179,1 usd/t / (+0,62%) / w tygodniu: (+0,62%);
Soja (listopad-19): 324,5 usd/t (-0,61%) / w tygodniu: (+0,05%);
Śruta sojowa (październik-19): 319,6 usd/t (-0,31%) / w tygodniu: (-0,41%);
Olej sojowy (październik-19): 28,6 usd/funt (-1,34%) / w tygodniu: (-2,32%).

EUR/USD: zmiana tygodniowa: -0,71%

 

RYNEK PALIW I ROPY

Benzyna potaniała w ostatnim tygodniu, a ceny diesla nie zmieniły się

Ostatni tydzień przyniósł stabilizację cen detalicznych oleju napędowego i spadek cen benzyn na krajowych stacjach paliw. Za litr ON trzeba nadal zapłacić średnio 4,99 zł, podczas gdy benzyna 95 oktanów potaniała do 4,96 zł/l. Co ciekawe w hurcie za benzynę i ON trzeba zapłacić kilka groszy więcej niż przed tygodniem. Stąd też średnia marża na sprzedaży Pb95 spadła w tym tygodniu do tylko 4 groszy na litrze, a sprzedaż ON przynosi już średnią stratę na poziomie 12 groszy.

Już czwarty tydzień ceny hurtowe diesla przewyższają cenę średnią po której paliwo to sprzedawane jest na stacjach paliw. Obserwatorzy rynku twierdzą, że największe rafinerie (państwowe) utrzymują sztucznie niskie ceny oleju napędowego na własnych stacjach, zmuszając do tego samego pozostałe stacje paliw. Podobna sytuacja miała miejsce rok temu (patrz wykres), kiedy to byliśmy przed wyborami samorządowymi. Wtedy średnia strata na sprzedaży diesla sięgała nawet 15 groszy. Po wyborach marże wzrosły do nawet 50 groszy na litrze, a ich śladem ceny przy dystrybutorach.

Ceny średnie paliw w detalu: 18-09-2019 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

  • Pb98: 5,34 zł/l (0 gr/l);
    • Pb95: 4,99 zł/l (0 gr/l);
    • ON: 4,99 zł/l (0 gr/l);
    • LPG: 1,98 zł/l (0 gr/l).

 

Średnia marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 20 groszy, w tym tygodniu (37) marża sięga 13 groszy.

Średnia marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 13 groszy, ale w tym tygodniu (38) marża jest ujemna na poziomie -7 groszy.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

Ceny hurtowe diesla są o ok. 20 groszy na litrze wyższe niższe niż popularnej Pb95:

Średnia marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (PKN Orlen, w cenie jest VAT):

Rynek ropy (na 27-09-2019):

Za nami blisko dwa od zamachów na największą w Arabii Saudyjskiej (też na świecie) rafinerię ropy naftowej. Największy w historii skokowy spadek wydobycia (-5% w skali globalnej) wywołał jednodniowy, ale rekordowo wysoki wzrost notowań surowca 16 września. Tego dnia wyceny ropy wzrosły na zamknięciu o około 15%. Bezpośrednio po ataku sądzono, że naprawa szkód może potrwać miesce. W kolejnych dniach pojawiły się deklaracje zwolnienia w razie potrzeby strategicznych zapasów zgromadzonych w USA. Okazało się też, że Arabia Saudyjska bez przeszkód realizuje zawarte kontrakty eksportowe, a przywrócenie poprzedniego poziomu produkcji powinno nastąpić do końca września. Rynek ponownie zaczął zwracać uwagę na zagrożenia popytu na surowiec związanego ze spowolnieniem gospodarczym na świecie. Stąd też ropa systematycznie tanieje, zbliżając się do poziomów sprzed 16 września.

Dużym zagrożeniem dla krajowego rynku paliw jest bijący rekordy słabości złoty. Kurs USD/PLN przekroczył już 4 zł i zdecydowanie podraża zakupy nie tylko ropy przez rafinerie, ale też gotowych paliw. Warto w tym miejscu przypomnieć, że importujemy aż 27% ON i 8% benzyn (dane za I kw. 2019).

 

Andrzej Bąk – WGT S.A.
Źródło: USDA, KE, CBoT, Euronext-Paryż, PKN Orlen, e-petrol,