poniedziałek, 1 marca, 2021

Kontrole dużych ciągników tylko w okręgowych stacjach kontroli pojazdów?

-REKLAMA-
-REKLAMA-

Zgodnie z obowiązującym prawem rolnicy posługujący się   ciągnikami rolniczymi o dużych gabarytach i wadze powyżej 3,5 tony, zobowiązani są do przeprowadzania okresowych badań sprawności tego rodzaju maszyn tylko i wyłącznie w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. W efekcie, by sprostać nałożonym na nich wymaganiom, rolnicy zmuszeni są do wykonywania wielokilometrowych podróży do OSKP  sprzętem, który porusza się z niewielką prędkością i często blokuje drogi innymi pojazdom.  

Wniosek Izb Rolniczych

Problem zauważył Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, który 7 sierpnia br. zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o dokonanie zmian w prawie, tak by dozwolone było dokonywanie powyższych badań nie tylko w OSKP, ale też w podstawowych stacjach kontroli pojazdów i w innych miejscach, np. w gospodarstwach rolników używających sprzętu.

Powiało nadzieją

W odpowiedzi Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, poinformował KRIR o tym, że resort przygotował już projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A) z rozwiązaniami umożliwiającymi przeprowadzanie badań technicznych ciągników rolniczych i przyczep rolniczych w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów. Jednak pod warunkiem, że będzie ona spełniała wymagania określone przepisami prawa.

Ale sprawa utknęła w Sejmie…

Jednak, o ile pierwsza część ministerialnego pisma napawała optymizmem, to druga nie była już tak obiecująca. W piśmie Departamentu Transportu Drogowego MI czytamy bowiem, że: „W związku z wstrzymaniem w dniu 14 grudnia 2018 r. prac parlamentarnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A), na etapie trzeciego czytania w Sejmie RP, także prace legislacyjne nad zmianą aktów wykonawczych, w tym regulujących badania techniczne pojazdów w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów, zostały wstrzymane”.
I na tym pismo z odpowiedzią Departamentu Transportu Drogowego się kończy.

Podejmujemy interwencję

W związku z tym, że powyższa sprawa dotyczy wielu rolników, a przemieszczanie dużych i ciężkich maszyn po publicznych drogach stwarzać może liczne zagrożenia, zwróciliśmy się do Kancelarii Sejmu RP i Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

– Z jakich przyczyn prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw zostały wstrzymane?

– Czy i kiedy planowane jest wznowienie prac nad tym projektem?

Jak tylko otrzymamy odpowiedzi, bezzwłocznie przekażemy ich treść.


Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródła: Ministerstwo Infrastruktury, KRIR
Foto: Pixabay

-REKLAMA-
Avatar
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze.

Napisz komentarz

Dodaj odpowiedź

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Podobne artykuły

Nowe funkcje Operations Center

John Deere Operations Center zyskało nowy wygląd, charakter i nawigację, które sprawiają, że sama platforma jest łatwiejsza w obsłudze, a użytkownik ma poczucie większej spójności z najnowszą wersją...

Ile jest wart ciągnik John Deere po 5 latach?

Początek roku w sprzedaży nowych ciągników wygląda optymistycznie. Co skłania rolników do zakupów ciągników John Deere? Nowa maszyna – inwestycja na lata Początek roku w sprzedaży...

Shell wprowadza nowe środki smarne

Shell wprowadza na rynki europejskie portfolio neutralnych emisyjnie środków smarnych Shell ogłosił dziś, że będzie oferować klientom neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla oleje i...

Śledź nas

21,218FaniLubię to
395ObserwującyObserwuj
6,310SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły