piątek, 26 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Ile warzyw i owoców powinien zawierać zdrowy posiłek?

spot_img

Z okazji Światowego Dnia Owoców i Warzyw 16/10 plantatorzy pokazują ile warzyw i owoców powinien zawierać zdrowy posiłek.

Światowa Organizacja Zdrowia, Instytut Żywności i Żywienia, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, rekomendują aby warzywa i owoce stanowiły dziś już połowę tego, co jemy. Potencjał stanowi użyteczność tej rekomendacji. 50% jest czytelniejsze niż 5 porcji. Połowa jest tak prosta, że daje szansę na skokowy wzrost świadomości roli warzyw i owoców w naszej diecie.

polska smakuje_pasek (1).jpg

Owoce i warzywa postrzegane są przez Polaków jako zdrowy dodatek. 98% konsumentów zna ich walory, uważa za zdrowe, ale nie preferuje na swoich talerzach. Dodatek oznacza, że mogą być małą częścią posiłku, ale może ich nie być. Wynikające z tego niskie spożycie owoców i warzyw to poważny nasz błąd żywieniowy. Producenci zwrócili uwagę, że z tego postrzegania nie wyprowadzają nas ani koncepcja 5 porcji, ani przeliczniki na piąstki czy garstki, ani najpopularniejsza od trzech dekad Piramida żywności i żywienia, w różnych jej wariantach.

Piramidę Żywności i Żywienia ludzie postrzegają przez pryzmat szkoły, przypominają, że wtedy uczyli się o niej. Wiedzą, że piramida ewoluuje, ale generalnie jest dla ludzi tajemnicza. Działa deprymująco, ponieważ wydaje się prosta w interpretacji, a taka nie jest

– mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.- Wadą jest to co wydaje się jej siłą, czyli kształt. Piramida zaczyna się od tego co powinniśmy ograniczać. Warzywa i owoce są na jej dole, co ludzie generalnie odczytują jako „podstawa żywienia”. Mają jednak kłopot z przełożeniem takiego postrzegania na życie codzienne. Reasumując: piramida jest mądra, ale nie jest użyteczna, nie jest praktyczna – dodaje Agata Zadrożna.

NBKWiO Kantar 2020 (1).jpg

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” pokazały słabości dotychczasowego sposobu prezentacji zaleceń żywieniowych. Na tle Piramidy Żywności i Żywienia, Talerz jest prosty, praktyczny i powszechny. Każdy Polak ma go w ręce 2-3 razy dziennie. Oto mamy symbol, który Polacy widzą 100 mln razy dziennie

– mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.Talerz ma coraz więcej zwolenników. W sposób czytelny prezentuje rekomendowane produkty, po które warto sięgać przygotowując codzienne posiłki. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości – co najmniej połowę tego, co jesz – ten przekaz jest bardzo czytelny. Na zdjęciu talerz firmowany przez Główny Inspektorat Sanitarny.

GIS Talerz pełen zdrowia.jpg

– Talerz powinien stać się dominującym elementem graficzno-symbolicznym w komunikacji oferty sektora, a może nawet nowym symbolem naszej edukacji żywieniowej. Pierwsze opinie pokazują, że to możliwe – dodaje Witold Boguta, KZGPOiW.

Talerz*

– Talerz jest dobrym narzędziem by promować rekomendowany udział warzyw. Podczas samego tylko obiadu na talerzu widzi je codziennie 84% Polaków. Owoce jednak, my Polacy, do głównych posiłków jadamy rzadko. Do obiadu robi to 12% konsumentów, do kolacji 8%, co zaskakujące, do śniadania tylko 5%. Dlatego owoce musimy pokazywać obok talerza. To miejsce, w którym kiedyś stał kompot lub szklanka soku do śniadania. My chcemy pokazywać w tym miejscu jabłko, filiżankę owoców jagodowych lub wspomnianą filiżankę soku. Owoce w tym miejscu postrzegać będziemy jako część modelowego posiłku albo przekąska (między posiłkami owoce jada 60% Polaków), podwieczorek (41%) czy drugie śniadanie (35%) – mówi – mówi Maciej Dolata z INSPIRE smarter branding, agencji strategicznej współpracującej z Kantarem przy realizacji „Narodowych badań konsumpcji owoców i warzyw”.

NBKWiO Kantar 2020 (2).jpg
NBKWiO Kantar 2020 (3).jpg

Podsumowując: nie można udawać, że owoce wrysowane w „talerze żywieniowe” zostaną zauważone. To nie ma pokrycia w codziennym życiu. Takie podejście nie poprawi poziomu ich konsumpcji i za jakiś czas podważy praktyczność talerza. Dodanie owoców tuż przy talerzu, ułatwi prezentacje takich ofert jak: jedno jabłko codziennie, filiżanka owoców jagodowych codziennie czy szklanka soku codziennie

mówi Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding.Producenci ponad 30 gatunków owoców i warzyw uznali, że zmiana Piramidy na Talerz poprawi czytelność rekomendacji żywieniowych. Talerz w połowie wypełniony warzywami, obok którego widzimy owoce, pozwala sugestywniej pokazać rekomendowany udział tych produktów w zdrowym żywieniu

– Chcemy uczynić z połówki talerza* rodzaj mantry. Jest kluczem do wzrostu konsumpcji. Powinniśmy mówić o drodze „z pola na talerz”, pokazywać na nim przepisy, promować wskaźnik „Wczoraj na talerzu”. Stworzyliśmy go wraz z firmą Kantar i badamy od ośmiu miesięcy. To dzięki niemu wiemy, że co szósty Polak je warzyw i owoców tyle ile zalecają dietetycy. Czy trzeba większej motywacji do działania? – mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

NBKWiO Wczoraj na talerzu 2020.jpg

Zdrowo mogą i powinni jeść wszyscy

– Postawiliśmy na talerz*. Sądzimy, że sprawdzi się jako symbol upowszechniania przepisu na większy udział owoców i warzyw w naszym jadłospisie. Za tym pomysłem pójdzie cały system identyfikacji wizualnej. Cała sektorowa komunikacja będzie zmienić percepcję: warzywa owoce w dużych ilościach to jedzenie dla nielicznych, np. wegan, na: warzywa i owoce to jedzenie dla wszystkich, jedzenie dobre dla każdego człowieka. Ilość warzyw i owoców na talerzu będzie dobrym miernikiem zmian w naszym żywieniu – mówi Maciej Dolata z INSPIRE smarter branding.
Plantatorzy stawiają na współpracę. Postanowili aktywniej budować wizerunek sektora jako nowoczesnego pracodawcy, a polskich warzyw i owoców, jako produktów wysokiej jakości. Tak byśmy jako konsumenci lepiej zrozumieli racjonalne przewagi naszej żywności, w tym walory produktów lokalnych.

POŁOWA SUKCESU Strategia komunikacji.jpg
Agro Profil
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze. Agro Wydawnictwo powstało w styczniu 2016 roku i od tego czasu regularnie przekazuje polskim rolnikom wiedzę ułatwiającą prowadzenie nowoczesnego gospodarstwa. Każdego roku Magazyn Agro Profil uczestniczy w wielu wydarzeniach branżowych - między innymi Agro Show, Agro Tech Kielce, Polagra Premiery, Agro-Park, Targi Książki i wielu innych. Wydawnictwo współpracuje z wieloma pracownikami naukowymi takich placówek jak np. Instytut Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu czy też Politechniki Bydgoskiej.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x