niedziela, 7 marca, 2021

Rolnicy z większym zaufaniem społecznym niż rząd! Czy wykorzystają swoją szansę?

-REKLAMA-
-REKLAMA-

Rolnicy to ciesząca się największym zaufaniem grupa w sektorze spożywczym – twierdzą tak dwie trzecie europejskich konsumentów. Wynika to z badań przeprowadzonych w ramach Projektu pod nazwą EIT Food współorganizowanego przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT). Ankieterzy zbadali opinie 19 800 konsumentów z 18 krajów europejskich, w tym z Polski. Z badań wynika też szereg innych, ważnych dla rolnictwa i przemysłu spożywczego wniosków. 

Europejczycy ufają rolnikom 

Tylko trzech z dziesięciu europejskich konsumentów jest zdania, że produkty spożywcze wytwarzane są w sposób zrównoważony. Statystyka ta jest jednak sprzeczna z rosnącym popytem na produkty przyjazne dla środowiska. Zaufanie konsumentów względem sektora rolno-spożywczego wzrosło w trakcie pandemii COVID-19. W powyższym kontekście, aż dwie trzecie (67%) europejskich konsumentów deklaruje, że ufa rolnikom, podczas gdy jedynie 13% im nie ufa. 

Przewaga żywieniowego łańcucha

Rolnicy cieszą się więc wysokim publicznym zaufaniem, a organy rządowe czy producenci innych branż niestety pozostają w tyle. Sprzedawcom detalicznym ufa 53% konsumentów (i tu odnotowano wzrost o 7% w porównaniu z rokiem 2018).  Potencjalnym źródłem wzrostu zaufania do rolników i handlowców jest ich rola w utrzymaniu dostaw żywności podczas pandemii COVID-19.

Ludzie nie wierzą władzom?

Odmiennie natomiast przedstawia się kwestia zaufania europejskich konsumentów do agencji rządowych. W tym przypadku, mniej niż połowa badanych osób z wszystkich ankietowanych krajów Unii (47%) twierdzi, że ufa tym grupom. Natomiast ponad jedna czwarta unijnych konsumentów (29%) aktywnie wyraża swój brak zaufania dla rządowych organów. Nie jest to więc typowo polska specyfika jak moglibyśmy pomyśleć biorąc pod uwagę kolejne fale protestów różnych środowisk (w tym rolniczego), w Polsce. 

Zastrzeżenia do przemysłu

Przemysł spożywczy natomiast nie spełnia wymagań konsumentów w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju. Jeśli natomiast chodzi o zaufanie do samych produktów spożywczych, to jest już nieco lepiej, bo 55% konsumentów uważa że bezpieczeństwo żywności, ogólnie rzecz biorąc, poprawiło się (odnotowano tu wzrost o 8% w porównaniu do badań z 2018 roku). 

Polacy cenią zdrową żywność

W przypadku zdrowia, pomimo że aż 71% badanych twierdzi, że wybiera w miarę możliwości zdrowsze opcje, to jednak niestety mniej niż połowa (43%) europejskich konsumentów uważa, że produkty żywnościowe są ogólnie zdrowe. 
Na tym tle na uwagę zasługuje to, że w skali Unii Europejskiej zdrowa żywność jest szczególnie ważna dla Polaków. W naszym kraju aż 60% konsumentów twierdzi, że zmieniało produkty ze względów zdrowotnych w porównaniu ze średnią europejską, która wynosi 47%.

Czy żywność jest fałszowana?

Tymczasem tylko 4 na 10 (40%) badanych konsumentów ma pewność, że kupowane przez nich produkty spożywcze są autentyczne, a nie fałszywe lub sztuczne. Podobnie tylko 3 z 10 badanych konsumentów (30%), jest przekonanych, że produkty żywnościowe są wytwarzane w sposób zrównoważony (czyli przyjazny dla środowiska, wydajny pod względem wykorzystania zasobów i w sposób odpowiedzialny etycznie), w porównaniu z 42%, którzy uważają sposób produkcji za niezrównoważony. 

Trzy czwarte (76%) Europejczyków twierdzi też, że czuje się zobowiązana do korzystania z produkcji przyjaznej dla środowiska, 6 z 10 badanych (60%) deklaruje, że mając wybór, kupuje produkty zrównoważone. 

Co zrobią rolnicy?

Z powyższych badań można więc wnioskować, że rolnicy i producenci rolni stoją przed wielką szansą na podtrzymanie i rozwój swojego wpływu na europejskie konsumenckie rynki. Wszystko jednak zależy od tego jakie podejmą oni decyzje i w jaki sposób włączą się w kształtowanie nowej Wspólnej Polityki Rolnej w Unii Europejskiej. 

18 europejskich państw

Badanie zostało przeprowadzone przy udziale konsorcjum ogólnoeuropejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytetu w Reading, Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytetu w Aarhus, KU Leuven oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Próbę statystyczną 19 800 konsumentów badano 18 krajach europejskich to jest w: Belgii, Republice Czeskiej, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Holandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. 

Źródło: Europejski Instytut Innowacji i Technologii 
Foto: Pixabay 

-REKLAMA-
Robert Gorczyński
Robert Gorczyńskihttps://agroprofil.pl/
Działa na styku: instytucje, organizacje, problemy rolników. Zafascynowany etosem pracy rolnika, tradycjami i kulturą polskiej wsi.

Napisz komentarz

Dodaj odpowiedź

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Podobne artykuły

Rynek jaj. Popyt przewyższa podaż, ceny rosną

Miniony tydzień charakteryzował się utrzymaniem trendu wzrostowego cen. Zbliżamy się do okresu świątecznego który jest głównym motorem napędowym popytu co wpływa na wyższe ceny...

W nocy zrobi się cieplej [POGODA]

W nocy na północy, zachodzie, wschodzie i w centrum niebo przykryją chmury z frontu znad Bałtyku. Przyniesie on słabe miejscowe opady śniegu do maksymalnie...

Kolejny tydzień wzrostów na rynku wieprzowiny

1,56 €. Dokładanie na takim poziomie zakończyła się dziś (05.03.2021) aukcja ISN w Niemczech. Po parunastu tygodniach stagnacji w końcu ceny tuczników pną się...

Śledź nas

21,252FaniLubię to
395ObserwującyObserwuj
6,620SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły