Jednemu rolnikowi spod Łęczycy (woj. łódzkie) wyrosły krzywe buraki, które wyglądały w kształcie znaków zapytania. Ostatecznie do wyrzucenia trafiło ponad tysiąc ton buraków.
Pan Mieczysław w tym roku nastawił się na uprawę buraków, zdecydował się na nasiona z Holandii. Liczył, że urosną mu piękne warzywa. Niestety zamiast podłużnych buraków, urosły krzywe.
-
Burak – Identyfikacja agrofagów oraz niedoborów pokarmowych35,00 zł – 49,95 zł
-
Magazyn Agro Profil7,00 zł – 10,95 zł
-
Rzepak – publikacja specjalna Agro Profil10,50 zł – 14,95 zł
Krzywe buraki
Są krzywe, takie znaki zapytania, różności, dziwactwa. Jak dwa się złoży, to wychodzi takie ładne serce. Mam podpisaną umowę z odbiorcą, ale towar musi spełniać normy – mówił pan Mieczysław. Zdaniem pana Mieczysława wadliwe były nasiona.
– Buraki nie nadają się do odbioru: ani do handlu na marketach, ani do przetwórni. Powinny być prostej jakości w kalibrze od 3 do 6 cm. Mamy umowę do sieci marketów na poszczególne miesiące i dostawy tego buraka. Nie wiem, jak to będzie, jeśli chodzi o ewentualne kary – tłumaczył odbiorca warzyw.
Mężczyzna ma ok. 50 hektarów ziemi, w tym roku nastawił się na uprawę buraków ćwikłowych. Zdecydował się na nasiona z Holandii. Liczył, że urosną mu piękne warzywa. Niestety zamiast podłużnych buraków, urosły krzywe. W sumie ponad tysiąc ton.
Rolnik nie wyklucza pozwu przeciw firmie nasiennej. Uważa, że żadna firma nie ubezpieczy go od takiej straty. Jak twierdzi, “będzie jeszcze na wiosnę problem w pole wejść”.
Zasady reklamowania
W nasionach można reklamować tylko i wyłącznie siłę kiełkowania, czyli w okresie po wysiewie, można zareklamować czystość nasion i ewentualne znamiona samej bulwy buraka definiowane kolorem żółtym bądź białym. Nie można reklamować samych plonów – mówi dyrektor zarządzający holenderskiej firmy Rijk Zwaan w Polsce.
Źródło: Polsat News