niedziela, 7 marca, 2021

Bułgarski rząd zobowiązał sieci handlowe do zwiększenia sprzedaży rodzimych produktów

-REKLAMA-
-REKLAMA-

W obliczu narastających problemów związanych z pandemią koronawirusa i zauważalnym zahamowaniem gospodarek, różne kraje na swój sposób próbują ochronić własne społeczeństwa przed negatywnymi skutkami obecnej sytuacji. Tego rodzaju działania podjął także rząd Bułgarii, który zobowiązał duże sieci handlowe do zwiększenia sprzedaży rodzimych produktów. W poniedziałek bułgarska Rada Ministrów wydała rozporządzenie zgodnie z którym hipermarkety „powinny zapewnić wystarczającą powierzchnię handlową dla krajowych artykułów i odpowiednio je oznakować”.

 

Nabiał, mięso, miód, owoce, warzywa

Tego rodzaju rządowym wsparciem objęto: mleko, nabiał wyprodukowany wyłącznie z bułgarskiego mleka, mięso, jajka, miód, sezonowe owoce i warzywa. Przy czym, produkty te powinny być wytworzone w regionie, w którym znajduje się sklep je sprzedający lub najdalej w sąsiednich prowincjach (województwach – przyp. red.).

W tym przypadku, za regionalnych producentów uważa się te jednostki gospodarcze, które są zarejestrowane w danym regionie administracyjnym (region to związek kilku prowincji – przyp. red.). Rozporządzenie dotyczy sklepów należących do tych sieci, które sprzedają produkty w co najmniej trzech regionach administracyjnych kraju.

Bezpłatny egzemplarz magazynu Agro Profil

Zmiana systemu dostaw

Rozporządzenie oznacza też zmianę systemu dostaw w ten sposób, by uniknąć dalszych przewozów w warunkach ograniczenia ruchu wprowadzonych dla zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii koronawirusa. Bułgarskie władze są przekonane, że rozporządzenie pomoże rodzimym producentom sprzedać swoje produkty w sytuacji gdy Krajowy Sztab Operacyjny nakazał zamknięcie bazarów oraz  giełd owoców i warzyw po tym jak stwierdzono, że nie są tam przestrzegane wytyczne sanitarne.

 

Wątpliwości producentów i sieci

Mniejsi producenci są jednak sceptyczni gdyż uważają, że trudno będzie im umieścić swoje produkty na półkach dużych sieci. I to nie koniec kontrowersji, W pierwotnym wariancie rządowy plan przewidywał udostępnienie krajowym producentom co najmniej 50 proc. powierzchni handlowej hipermarketów. Spotkało się to jednak z ostrym protestem przedstawicieli sieci handlowych i w ostatecznym wariancie zrezygnowano z tego rozwiązania.
W kontekście wielu zabiegów promujących polską żywność i regionalne produkty, bułgarskie rozwiązanie to ciekawy  przykład do rozważań nad działaniami podejmowanymi w naszym kraju.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródła: PAP, forsal.pl
Foto: Pixabay

 

Minister apeluje: nie zamykajmy targowisk i bazarów

 

-REKLAMA-
Avatar
Redakcja
Przygotowujemy dla Was zawsze najświeższe wiadomości z branży rolniczej. Newsy, wydarzenia, relacje, opinie. Widziałeś coś ważnego? Chcesz się z nami czymś podzielić? Napisz na adres redakcja@agroprofil.pl

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Rynek jaj. Popyt przewyższa podaż, ceny rosną

Miniony tydzień charakteryzował się utrzymaniem trendu wzrostowego cen. Zbliżamy się do okresu świątecznego który jest głównym motorem napędowym popytu co wpływa na wyższe ceny...

W nocy zrobi się cieplej [POGODA]

W nocy na północy, zachodzie, wschodzie i w centrum niebo przykryją chmury z frontu znad Bałtyku. Przyniesie on słabe miejscowe opady śniegu do maksymalnie...

Kolejny tydzień wzrostów na rynku wieprzowiny

1,56 €. Dokładanie na takim poziomie zakończyła się dziś (05.03.2021) aukcja ISN w Niemczech. Po parunastu tygodniach stagnacji w końcu ceny tuczników pną się...

Śledź nas

21,252FaniLubię to
395ObserwującyObserwuj
6,620SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły