Co znajdziesz w artykule?
W listopadzie 2019 wydano tablice rejestracyjne dla 365 nowych przyczep rolniczych. To o 12,65% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku oraz o 13,1% mniej niż w październiku 2019 – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Bieżący rok będzie można zaliczyć na rynku przyczep rolniczych do udanych. Na miesiąc przed jego końcem, do powtórzenia ubiegłorocznych wyników sprzedaży brakuje raptem 22 sztuk sprzedanych pojazdów. W ciągu 11 miesięcy wydano tablice do 4952 przyczep, co oznacza ponad 7-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Które marki sprzedawały się najlepiej?
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, najpopularniejsze na rynku były przyczepy marki Pronar. W listopadzie zarejestrowano ich 146. To nieznacznie mniej niż w październiku tego roku (spadek o 14%) i w listopadzie roku poprzedniego (spadek o 3%). Na drugim miejscu znalazły się przyczepy marki Metal-Fach. Zarejestrowano ich 52, co oznacza 21-procentowy wzrost względem ubiegłego miesiąca. Popyt na te przyczepy był także o 41% większy niż w listopadzie ubiegłego roku. Trzecią najpopularniejszą marką okazał się Metaltech. Producent z Mirosławca odnotował w listopadzie 35 rejestracji nowych przyczep – o 9% więcej niż w październiku i 133% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Główne kategorie tonażowe
W listopadzie najczęściej decydowano się na przyczepy o tonażu 10-13t. Wydano tablice do 89 konstrukcji tego typu – o 20% mniej niż w październiku, lecz o 9% więcej niż w listopadzie 2018. Drugim najpopularniejszym tonażem, podobnie jak miesiąc wcześniej, okazało się 13-17t. Zarejestrowano 57 przyczep o takim tonażu, co oznacza 23-procentowy spadek w stosunku do ubiegłego miesiąca. Także w tej kategorii tonażowej, listopadowe wyniki okazują się jednak lepsze od ubiegłorocznych. Przyczep o ładowności 13-17t zarejestrowano bowiem o 27% więcej niż w listopadzie 2018. Trzecią najczęściej wybieraną grupą tonażową były przyczepy o ładowności 5-6t. Zarejestrowano ich 42 – o 14% mniej niż w październiku, a jednocześnie 14% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Sprzedaż przyczep w regionach – liderem Lubelszczyzna
Najwięcej nowych przyczep trafiło na Lubelszczyznę. Wydano tam tablice do 41 pojazdów – to o 31% mniej niż w październiku. Lubelski rynek wzrósł jednak o 11% w porównaniu do listopada ubiegłego roku. Druga lokata – z niemal identycznym wynikiem – przypadła Podlasiu. Rejestracja 40 przyczep przełożyła się tam na 8-procentowy wzrost w stosunku do października. Podlaski rynek przyczep zmniejszył się jednak o 7% w porównaniu do listopada 2018. Czołówkę zamknęła Wielkopolska z 35 zarejestrowanymi przyczepami. Oznacza to 6-procentowy wzrost w skali miesięcznej oraz spadek o 29% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.