czwartek, 28 października, 2021
spot_img

Unijna pszenica i rzepak podrożały minimalnie w poświątecznym tygodniu

-REKLAMA-spot_img
-REKLAMA-spot_img

Na giełdzie Euronext-Paryż (dawniej Matif) najbliższa seria pszenicy zyskała na wartości pół euro  (+0,25%) w tygodniu 9-17.04.2020. Kontrakt ten zamknął piątkowe notowania ceną 198,5 eur/t przebijając minimalnie styczniowy szczyt. Unijna pszenica podąża w kierunku 200 eur/t, wspierana silnym popytem eksportowym i obawami o poziom nowych zbiorów. Notowania pszenicy wspierane są silnym popytem eksportowym (także dzięki korzystnym relacjom walutowym) i obawami o poziom nowych zbiorów. Już teraz francuskie dane pokazują 7,5% spadek areału pszenicy miękkiej pod tegoroczne zbiory (najmniej od 17 lat). Jeszcze większym problemem może być dla Europy suchy i ciepły kwiecień, a taki scenariusz pogodowy się realizuje. Wcześniej zapowiadały to amerykańskie i europejskie modele prognostyczne. Już teraz deficyt wody w glebie widoczny jest w środkowych i wschodnich Niemczech oraz w Polsce. Dopiero maj powinien przynieść ponadnormalne opady, ale dla wielu upraw będzie to zbyt późno.

Dzięki wysokim notowaniom w Paryżu i wyjątkowo słabej złotówce ceny pszenicy w polskich portach przekroczyły 900 zł/t. W magazynach krajowych pszenicę można sprzedać za 780-850 złotych za tonę.

 

ceny rynki

 

Notowania kukurydzy pozostawały w minionym tygodniu na niskim poziomie. W Paryżu seria najbliższa zamknęła tydzień spadkiem o 1 euro (w skali tygodnia) do 163,75 eur/t, zaliczając przy tym 4-tygodniowe minima.

Unijny kontrakt naśladuje zachowanie giełdy w Chicago, gdzie kukurydza jest najtańsza od 3,5 roku. Zboże to cierpi z powodu załamania się popytu ze strony przemysłu biopaliwowego w USA. Warto przypomnieć, że Amerykanie nawet 40% kukurydzy przetwarzali na bioetanol.

Amerykańskiej kukurydzy, ale też soi, szkodzi zapowiedź 8-10% wzrostu areału zasiewów pod nowe zbiory.

 

ceny

Notowania rzepaku zamknęły tydzień ceną 372 eur/t, po symbolicznym wzroście o 0,25 euro w skali tygodnia. W Paryżu kontrakt na rzepak drożał systematycznie w drugiej połowie marca, ale w kwietniu notowania nasion oscylują wokół poziomu 370 eur/t (seria najbliższa). Oznacza to, że kontrakt odrobił ok. 1/3 przeceny, jaką zaliczył od szczytu notowań (blisko 420 eur/t) z 10 stycznia, do 2-letniego dołka z połowy marca (ok. 330 eur/t. Perspektywy nowych zbiorów rzepaku w UE nie są optymistyczne i przemawiają za wzrostami cen. Z drugiej jednak strony mocno spadł popyt na nasiona ze strony producentów biopaliw (mieszane z ON), a wynika to z ograniczeń w przemieszczaniu się. Także ceny olejów roślinnych nie wspierają teraz wzrostów notowań rzepaku.    Olej palmowy (stanowi 30% konsumpcji olejów w UE) tanieje w kwietniu na giełdzie w Kuala-Lumpur śladem ropy. Warto przypomnieć, że to galopujące ceny olejów roślinnych z przełomu roku wywindowały w styczniu notowania rzepaku na 3-letnie maksima.

 

Unijny eksport/import zbóż według Komisji Europejskiej

Utrzymuje się wysokie tempo eksportu unijnych zbóż

Od początku lipca (początek sezonu 2019/20) do 12 – kwietnia wywieziono poza UE 26,05 mln ton pszenicy miękkiej. Jest to rezultat aż o 68% lepszy niż w analogicznym okresie sezonu 2018/19.

Eksport wszystkich gatunków pszenicy oraz mąki pszennej (w ekwiwalencie ziarna) sięgnął już 28,2 mln ton i jest o 66% wyższy niż rok temu (w analogicznym okresie). USDA zapowiada, że UE wyeksportuje w tym sezonie 35 mln ton pszenicy i dogoni w rankingu Rosję (największy eksporter pszenicy na świecie).

W unijnym eksporcie pszenicy (miękkiej) dominują dwa kraje, są to Francja (34% udział) i Rumunia (17%). W rankingu eksporterów wyprzedzają nas także Niemcy (13%). Udział polskiej pszenicy w unijnym eksporcie pszenicy miękkiej stanowi teraz 9,5%.

Polski eksport pszenicy poza UE przekroczył w tym sezonie już 2,5 mln ton

Od początku tego sezonu wywieźliśmy poza UE 2,54 mln ton pszenicy (97% wszystkich wyeksportowanych zbóż). Pszenica pochodząca z Polski stanowi 9,5% unijnego eksportu pszenicy miękkiej, co daje nam 4 miejsce w rankingu eksporterów tego zboża.

Tempo eksportu polskiej pszenicy miękkiej (poza UE) jest o ponad dwa razy szybsze (+130%) niż sezon wcześniej (w całej UE wzrost sięga 68%).

W 2018/19 (po 41 tygodniach sezonu) polski eksport tego zboża sięgnął 1,1 mln ton.

Eksport wszystkich polskich zbóż (poza UE) to 2,62 mln ton i stanowi tylko 6,4% całego eksportu z UE.

Import zbóż do Polski (spoza UE) spadł ponad pięciokrotnie (-81%)

Od początku obecnego sezonu sprowadziliśmy spoza UE tylko 54,00 tys. ton ziarna, w tym 35,37 tys. ton kukurydzy.

W sezonie 2018/19 (po 41 tygodniach) nasz import zbóż sięgał 284,08 tys. ton, w tym 214,12 tys. ton kukurydzy.

RYNEK ROPY I PALIW

W tygodniu kończącym się 15-go kwietnia 2020 spadły na stacjach ceny wszystkich paliw

Cena średnia ON zmniejszyła się o 5 groszy, a Pb95 o 7 groszy na litrze. W podobnym zakresie potaniał autogaz. W konsekwencji w połowie 16 tygodnia 2020 roku za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić średnio 4,02 zł/l, a za ON 4,17 zł/l. Dla popularnej benzyny jest to najniższy poziom cen od 4 lat. Warto zauważyć, że najtańsze stacje sprzedają paliwa o kilkadziesiąt groszy taniej.

Ceny średnie paliw w detalu: 15-04-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

  • Pb98: 4,41 zł/l (-7 gr/l);
    • Pb95: 4,02 zł/l (-7 gr/l) – najmniej od marca 2016 roku;
    • ON: 4,17 zł/l (-5 gr/l) – najmniej od lipca 2017 roku;
    • LPG: 1,83 zł/l (-4 gr/l).

Stacje paliw przy centrach handlowych już wcześniej obniżyły ceny bardziej niż pozostałe. W ostatnim tygodniu ceny na tych stacjach były o ok. 50 groszy poniżej średniej krajowej.

Rynek ropy

Bezprecedensowe cięcie wydobycia ropy przez głównych producentów na poziomie 9,7 mln baryłek dziennie tylko na krótko zatrzymało przeceny na rynku. Wprawdzie światową produkcję ograniczono o 10%, to jednak jest ciągle nie wiele w porównaniu do 30% spadku zużycia ropy będącego konsekwencją obecnej pandemii.

Ropa WTI potaniała we wtorek o ponad 10%, a jej ceny wróciły w okolice 18-letnich minimów. W środę surowiec taniał nadal i kosztował już poniżej 20 usd za baryłkę (WTI).

Z notowaniami ropy skorelowane są ceny olejów roślinnych (też nasion oleistych), zbóż (zwłaszcza kukurydzy), ale też cukru. Drastyczny spadek konsumpcji paliw oznacza mniejszy popyt na biopaliwa, czyli bioetanol i bioestry.

Notowania ropy Brent / WTI (usd/b):

Ceny paliw w hurcie

Powrót spadków na rynku ropy przełożył się na niższe ceny paliw w hurcie

W PKN Orlen w ciągu tygodnia (8-15.04.2020) olej napędowy potaniał o 7, a Pb95 o 2 grosze na litrze.

W połowie 16 tygodnia tego roku marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wynosiła 56 groszy (-6 gr/l w tygodniu), a w przypadku ON 29 groszy na litrze (-1 gr/l). Do tego należy doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

 Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 42 grosze, a w tygodniu 15 marża spadła do 62 groszy (-13 groszy w tygodniu).

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 37 groszy, a w tygodniu 15 marża spadła do 30 groszy (-19 groszy w tygodniu).

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

Zmiany cen w skali roku:

Warto zauważyć, że hurtowa cena diesla jest w połowie 16-tygodnia 2020 o 1,22 zł/l niższa niż rok temu, ale w detalu ON kosztował średnio o 97 groszy mniej niż przed rokiem. Zawdzięczamy to większym teraz marżom ze sprzedaży paliw.

Oficjalne hurtowe ceny Pb95 są w połowie 16-tygodnia 2020 o 1,64 zł/l niższe niż rok temu, ale dzięki wyższym marżom na stacjach płaciliśmy za to paliwo średnio o tylko 1,12 zł/l mniej niż przed rokiem.

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

 

Ceny hurtowe diesla przewyższają ceny Pb95 o ponad 40 groszy na litrze (polityka cenowa koncernów państwowych):

 

Andrzej Bąk – eWGT

Źródło: Euronext-Paryż, CBoT, KE, USDA, PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

 

 

 

-REKLAMA-spot_imgspot_img
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze.

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Śledź nas

23,796FaniLubię
595ObserwującyObserwuj
8,930SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły