Co znajdziesz w artykule?
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 11-go lipca 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 8 groszy (+3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 5,013 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 15 groszy (+3 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 5,037 zł/l (bez VAT). Od początku lipca benzyna tanieje w hurcie 8 groszy, a ON 15 groszy na litrze. W konsekwencji cena hurtowa diesla jest już o tylko 3 grosze na litrze wyższa od Pb-95 (ceny z VAT).
Niższe ceny na rynku hurtowym to efekt tańszej ropy
Ropa Brent zaczęła spadać od piątku (05.07.2024) po tym jak zaliczyła tego dnia 3-miesięczne maksima (87,95 usd/b). Początek tego tygodnia przyniósł przecenę poniżej 85 usd/b, ale w czwartek notowania wróciły powyżej tego poziomu. W skali tygodnia kończącego się 10-go lipca ropa potaniała o prawie 3%. Niestabilność polityczna w USA związana ze zbliżającymi się wyborami prezydenckimi będzie w nadchodzących miesiącach mieć silny wpływ na notowania akcji, indeksów i ropy naftowej.
Kierowcom pomaga też taniejący dolar
Po blisko miesiącu słabości złotego (kurs usd/pln powyżej 4 zł) wycena dolara wobec złotego zaczęła gwałtownie spadać. Pomaga w tym wzrost notowań euro wobec dolara, ale też popyt na polskie aktywa na GPW oraz obligacje. W czwartkowe popołudnie (11.07.2024) notowania dolara oscylują poniżej 3,92 złotego, czyli ok. 3 grosze niżej niż przed tygodniem.
Tańszy dolar to oczywiście niższy koszt zakupu ropy przez rafinerie i tańsze importowane paliwa gotowe.
W detalu ceny średnie paliw pozostały na niezmienionym poziomie
Według e-Petrol.pl w połowie 28-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,44 zł/l i 6,46 zł/l. Oznacza to, że cena średnia obu głównych paliw nie zmieniła się w skali tygodnia.
Warto zauważyć, że rozbieżność cenowa między stacjami paliw jest bardzo duża i sięga nawet 10%. Jednak Orlen i inne największe sieci oferują wakacyjne rabaty, stąd ich ceny stały się teraz atrakcyjne dla kierowców.
Ceny średnie paliw w detalu: 10-07-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,19 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 6,44 zł/l (0 gr/l);
• ON: 6,46 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,69 zł/l (0 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie tylko cena hurtowa i detaliczna benzyny jest minimalnie niższa niż rok temu (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku:
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej są zbliżone do rekordowego poziomu
W połowie 28 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 19 gr/l dla ON (9 gr/l tydzień wcześniej) i 24 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 18 gr/l).
Marża modelowa ze sprzedaży benzyny (23 gr/l) jest o tylko 2 grosze niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (23 gr/l) o 1 grosz niższa od 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com