Co znajdziesz w artykule?
Klimatyzacja w ciągnikach rolniczych jest dzisiaj standardem. Obecnie większość osób musi użytkować swoje maszyny, kiedy na zewnątrz panują dość wysokie temperatury, szczególnie w okresie żniw, gdy tej pracy jest bardzo dużo. Organizm po wielu godzinach spędzonych na polu jest bardzo przeciążony. Tym samym istotne jest to, aby oszczędzać swoje zdrowie. Klimatyzacja niewątpliwie w tym pomoże.
W nowych maszynach klimatyzacja jest standardem w wyposażeniu, więc rolnik nie musi za nie dużo dopłacać. Klimatyzacja w ciągnikach jest, co najmniej równie pożądana jak w samochodach. Należy również spojrzeć na to, że współczesnych traktorach powierzchnia szyb jest bardzo duża, co wpływa na nadmierne nagrzewanie się wnętrza kabiny, zetem klimatyzacja wydaje się być aż nad wyraz konieczna. Dodatkowym problemem jest, że nadmiernego ciepła nie można odprowadzić, ponieważ otwarcie drzwi doprowadziłoby do dużego zapylenia i zabrudzenia wnętrza. Jednakże wiele rolników w Polsce nie posiada takowego „ luksusu”. Starsze maszyny, które użytkują nie są wyposażone w fabryczne układy klimatyzacji. Istnieją jednak sposoby, które rozwiążą ten problem i poprawią komfort pracy operatora w takiej maszynie.
Klimatyzacja wodna do ciągnika
Działanie takiego układu jest bardzo podobne jak w przypadku zwykłej klimatyzacji, której zadaniem jest obniżenie temperatury powietrza. Jednak zasada działania takiego systemu polega na obiegu wody w układzie. Poprzez odparowywanie wody otrzymujemy chłodne powietrze. Wszystko odbywa się dzięki zjawisku znanemu, jako kompensacja. Cały proces chłodzenia przebiega najsprawniej, gdy na zewnątrz panuje wysoka temperatura, bowiem parowanie przebiega wtedy najintensywniej. Do działania takiego układu wystarczy zwykła woda np. z kranu. Przy używaniu takiego układu jedyną rzeczą do konserwacji jest zakup tabletek odkamieniających i odkażających, których koszt jest stosunkowo niski i oscyluje w granicach 30-35 złotych na sezon. Jest to niewątpliwie duża zaleta, gdy spojrzymy na koszty serwisu standardowej klimatyzacji, który kosztuje 10 razy tyle. Natomiast znaczącą wadą jest fakt, iż do montażu tego typu klimatyzatora należy wyciąć otwór w dachu. Dodatkowo montując tego typu urządzenie, podnosimy wysokość ciągnika, dlatego należy o tym pamiętać podczas przemieszczania się by nie uszkodzić sprzętu. Gdy zrezygnujemy z używania klimatyzacji pozostanie nam zakup nowego pokrycia lub załatanie pozostawionego otworu. Do zasilania klimatyzacji wodnej wystarczy podłączenie jej do gniazda zapalniczki bądź bezpośrednio do akumulatora. Napięcie, jakie potrzebuje do prawidłowego działania to 12V. Dużą zaletą klimatyzatora wodnego jest stosunkowo prosty montaż. Całe urządzenie znajduje się w jednej obudowie, którą montuje się w oknie ciągnika. Koszt zakupu tego typu klimatyzacji zaczyna się od ok 3.5 tyś. złotych.
Klimatyzacja dachowa do ciągnika
Podobnym sposobem na schłodzenie powietrza wewnątrz kabiny jest montaż klimatyzatora dachowego. Urządzenie składa się z jednego zintegrowanego modułu, który montowany jest w oknie dachowym. Podobnie jak w przypadku klimatyzatora wodnego, po zamontowaniu tego typu sprzętu pozostaje nam otwór w dachu, który może być problemem po zaprzestaniu jego użytkowania. Jednakże niewątpliwą zaletą jest możliwość przenoszenia klimatyzatora między różnymi maszynami, np. podczas żniw można użytkować go w kombajnie, a po tym okresie przełożyć z powrotem do ciągnika i cieszyć się lepszym komfortem pracy. Należy pamiętać o tym, że w tym przypadku czynnikiem odpowiadającym za obniżenie temperatury powietrza jest standardowy czynnik chłodniczy np. r134a. Praca tego urządzenia sprawia, że powietrze wewnątrz kabiny jest mocno osuszone. W przypadku użytkowania tego typu urządzenia serwis może kosztować trochę więcej niż w przypadku klimatyzacji wodnej. Jeżeli chodzi o zasilanie i podłączenie tego typu klimatyzatora wygląda ono tak samo jak w przypadku wyżej opisanego urządzenia. Z pewnością takie rozwiązanie jest wydajniejsze niż, sprzęt, w którym czynnikiem jest woda. Jeżeli chodzi o zakup tego typu rozwiązania, rolnik chcący założyć ją do swojego ciągnika będzie musiał zapłacić ok 3 tyś złotych.
Klimatyzacja do ciągnika z samochodu
Ostatnimi czasy dużą popularnością cieszy się montaż układów klimatyzacji samochodowych do maszyn rolniczych takich jak ciągnik czy kombajn. W tym przypadku sam montaż jak i złożoność układu daleko odbiega poziomem skomplikowania od tego, o czym mówiliśmy wcześniej. Na system tego typu składa się dużo elementów między innymi: skraplacz, chłodnica, sprężarka, parownik, osuszacz oraz przewody aluminiowe. Sam zakup klimatyzacji nie jest drogi. Kompletny układ wymontowany np. z rozbitego auta to koszt w granicach ok 1,5 tyś złotych. Natomiast sam montaż nie jest już taki łatwy i oczywisty i nie każdy poradzi sobie ze złożonością takiego układu. Najlepszym wyjściem jest zlecenie montażu zakładowi trudniącemu się zakładaniem tego typu instalacji. Niestety wiąże się to z niemałymi kosztami. Za taką usługę przyjdzie nam zapłacić więcej niż za zakup samego układu. Takie rozwiązanie będzie bardzo wydajne, lecz należy pamiętać o tym, że klimatyzacja samochodowa nie jest przystosowana do warunków panujących na polu, zatem ciężkie warunki pracy oraz zapylenie może znacząco wpłynąć na trwałość układu. Kupując układ klimatyzacji z używanego samochodu nie wiemy, w jakim on jest stanie. Istnieje spore ryzyko, że któryś element np. sprężarka może ulec awarii, co w efekcie wiązać będzie się z niemałymi kosztami, ponieważ zakup nowej sprężarki to wydatek ok. 1-1,5 tyś złotych. Dodatkowo należy pamiętać o tym, że układ może być nieszczelny i wpuszczony czynnik może uciekać do atmosfery, co wiąże się z uszczelnianiem i napełnianiem klimatyzacji na nowo, co również dość sporo kosztuje. Mimo tych wszystkich problemów wielu rolników decyduje się na montaż takiego układu, ponieważ jest on bardzo wydajny.
Klimatyzacja do ciągnika – dedykowana
Najlepszym rozwiązaniem do schłodzenia powietrza w kabinie ciągnika jest dedykowana układ. Obecnie klimatyzacja jest standardem w maszynach rolniczych, jednakże kilka lat wstecz, była to opcja, za którą rolnik musiał dużo dopłacić. Cena swoją wysokością mocno zniechęcała potencjalnych nabywców i nie decydowali się oni na fabryczny montaż klimatyzacji w ciągniku. Wielu rolników kupuje używane traktory, gdzie nie wszystkie posiadają właśnie układ montowany w fabryce. Zestawy klimatyzacji montowane w ciągnikach są przystosowane do trudnych warunków panujących na polu, co za tym idzie awaryjność jest mniejsza. Podczas montażu dedykowanej instalacji nie ma potrzeby wykonywania wielu przeróbek tak jak było to w przypadku klimatyzacji z samochodu. Jednakże montaż takiego układu nie jest wcale taki prosty jak się wydaje. Przy zakupie instalacji otrzymuje się instrukcje potrzebną do założenia, lecz większość osób zleca montaż specjalistycznym zakładom lub autoryzowanym serwisom. Koszt montażu dedykowanej klimatyzacji do ciągnika to ok. od 1,5 tyś. do 2 tyś złotych. Wydajność takiego układu jest najlepsza ze wszystkich wyżej wymienionych, ponieważ jest ona najlepiej przystosowana do danego ciągnika i warunków, w których będzie musiała pracować. Niestety zakup takiej klimatyzacji wiąże się z dość dużą ceną, bo ok 5 tyś złotych. Do tego należy doliczyć serwis, czyli napełnienie układu czynnikiem chłodniczym, np. r134a- czyli ok 500 zł. By cieszyć się komfortem świeżego i chłodnego powietrza należy klimatyzację serwisować. Taki serwis powinien być robiony przynajmniej raz w roku. Polega on na odgrzybianiu oraz oczyszczaniu i ozonowaniu przewodów w układzie oraz kabiny. Taką operację wykonuje się specjalną stacją, w specjalnych zakładach lub autoryzowanych serwisach. Koszt takiej usługi waha się w przedziale od 300 do 600 złotych.