Co znajdziesz w artykule?
Wystarczyło lekkie odbicie notowań giełdowych ropy, by ceny hurtowe zareagowały wzrostem o 5 groszy w skali tygodnia. Jednocześnie większość stacji skorzystała z pretekstu i zahamowała obniżki cen detalicznych paliw, utrzymując marże na bardzo wysokich poziomach. Większość, ponieważ na rynku są stacje (zwykle przy centrach handlowych), które naliczają minimalne marże, a paliwa są tam tańsze o kilkadziesiąt groszy od cen obowiązujących np. na Orlenie.
Ceny ropy, wprawdzie ostatnio odbiły lekko w górę, to są jednak na poziomach widzianych ostatnio w 2021 roku. Kierowcom sprzyjać powinien również najtańszy od czterech lat dolar.
W skali tygodnia główne paliwa potaniały na stacjach o 1-3 grosze na litrze
Według e-Petrol.pl, w połowie 17-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,88 i 5,95 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny spadła o 1 grosz, a diesla o 3 grosze na litrze w skali tygodnia.
Z uwagi na umocnienie złotego cena średnia autogazu spadłą o 4 grosze do 3,04 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 23-04-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,68 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 5,88 zł/l (-1 gr/l);
• ON: 5,95 zł/l (-3 gr/l);
• LPG: 3,04 zł/l (-4 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 74-77 gr/l w detalu i 82 gr – 1,06 zł na litrze w hurcie.
Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)
W hurcie ceny diesla zbliżyły się poziomu cen benzyny
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 23-go kwietnia 2025, cena netto litra Pb95 wzrosła o 5 groszy (-15 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,469 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 5 groszy (-9 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,526 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) pozostała na poziomie 7 groszy (benzyna jest tańsza).
Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 24 grosze, a diesel potaniał w tym czasie o 38 groszy na litrze.
Dla porównania, średnia cena ON i PB-95 spadła na stacjach paliw o 15 groszy za litr od początku tego roku.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)
Notowania ropy skorygowały lekko przecenę z początku miesiąca
Jeszcze w połowie połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje na rynkach finansowych (wojny celne) sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima – w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania ropy Brent wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 61-68 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (23.04.2025). W skali tygodnia ropa drożeje teraz niespełna 1 usd/b.
USD/PLN najniżej od 2021 roku
Dzisiaj (23.04.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,77 zł za dolara, ale w poniedziałek (21.04.2025) dolar spadł poniżej 3,71 złotego i był najtańszy od czerwca 2021 roku.
Wahania kursu USD/PLN w dużej mierze zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. W ostatnich tygodniach dolar traci do euro, co przełożyło się na spadek kursu USD/PLN do poziomu najniższego od czerwca 2021 roku. Dodatkowo złotemu pomaga powrót inwestorów zagranicznych na polski rynek akcji i obligacji (wysokie stopy procentowe).
W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie
W połowie 17 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła aż 42 grosze/l dla ON (+11 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) również 42 grosze na litrze (+5 groszy w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły.
W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (31,8 gr/l) przekracza w 2025 roku o 2 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 11 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).
Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (24,6 gr/l) zrównała się praktycznie z rekordem z 2024 roku i przekracza o 8 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ogranicz ona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniają upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com