Co znajdziesz w artykule?
W roku funkcjonowania tymczasowej trasy morskiej, zwanej także „Korytarzem Ukraińskim”, 2379 statków wyeksportowało ukraińskie towary do 46 krajów świata. Całkowity obrót towarowy wynosi 64,4 mln ton, z czego 43,5 mln ton stanowią produkty ukraińskich rolników.
Korytarz działa mimo systematycznego ostrzału portów przez Rosję
Pomimo systematycznego rosyjskiego ostrzału Siły Bezpieczeństwa i Obrony w dalszym ciągu zabezpieczają drogę morską dla statków cywilnych. Oprócz elementu bezpieczeństwa zapewnianego przez wojsko, istnieją obecnie dwa główne narzędzia ubezpieczenia ryzyka dla armatorów, których statki płyną do lub z portów morskich Ukrainy.
Dwa główne narzędzia ubezpieczenia ryzyka dla armatorów
Pierwszy to mechanizm ubezpieczeniowy prowadzony przez wiodące światowe towarzystwa ubezpieczeniowe i banki przy wsparciu rządu brytyjskiego. Umowa pozwala na pokrycie ryzyk „Marine Hull War” i „Loss of Hire War” dla statków na poziomie 1-1,25% składki ubezpieczeniowej. To wskaźniki niemal przedwojenne.
Drugim są gwarancje odszkodowania za szkody wyrządzone czarterującym, operatorom i właścicielom statków i statków żeglugi śródlądowej w trakcie pobytu tych statków na wodach terytorialnych Ukrainy.
Od 15 marca 2024 r. ukraiński korytarz obsługiwany przez porty „Wielkiej Odessy” zaczął pracować całodobowo, co zwiększyło eksport produktów rolnych i innych o 20%.
Ukraiński Korytarz zastąpił „korytarz zbożowy” współadministrowany przez Rosję
Tymczasową trasę morską zorganizowano po tym, jak Rosja zaczęła blokować statki przepływające przez ówczesny „korytarz zbożowy”. Z inicjatywy Prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego przy wsparciu ONZ i Turcji zorganizowano „korytarz zbożowy”, aby zapewnić światowe bezpieczeństwo żywnościowe. Ale wtedy Rosja była jedną ze stron porozumienia. Po systematycznych naruszeniach ze strony państwa agresora i blokowaniu statków podjęto decyzję o zorganizowaniu alternatywnej trasy, którą nazwano Korytarzem Ukraińskim.
16 sierpnia 2023 roku pierwszy statek cywilny skorzystał z nowej drogi morskiej
To właśnie 16 sierpnia ubiegłego roku pierwszy zablokowany statek JOSEPH SHULTE skorzystał z trasy morskiej wyznaczonej przez Marynarkę Wojenną Sił Zbrojnych Ukrainy dla statków handlowych.
W odróżnieniu od korytarza zbożowego ukraińskim szlakiem morskim można przewozić nie tylko produkty rolne. Jest też szereg innych zalet, w szczególności Ukraina samodzielnie kontroluje sytuację w eksporcie, który jest jednym z najważniejszych czynników ożywienia gospodarczego.
Obecnie jedynym gwarantem bezpieczeństwa żeglugi na Ukrainie są Siły Zbrojne Ukrainy. Ministerstwo Infrastruktury ze swojej strony zapewnia nie tylko funkcjonowanie, ale i dalszy rozwój tymczasowego korytarza morskiego. W tym roku przywrócono obsługę kontenerową do portów w Odessie i Czarnomorsku. Dalsze plany zakładają przywrócenie połączeń promowych z portami morskimi w Odessie i Czarnomorsku oraz zaangażowanie portów morskich obwodu mikołajowskiego, gdy tylko pozwoli na to sytuacja bezpieczeństwa.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy