piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Przez rok funkcjonowania Ukraińskiego Korytarza na Morzu Czarnym wyeksportowano tą drogą ponad 64 mln ton towarów

spot_img

W roku funkcjonowania tymczasowej trasy morskiej, zwanej także „Korytarzem Ukraińskim”, 2379 statków wyeksportowało ukraińskie towary do 46 krajów świata. Całkowity obrót towarowy wynosi 64,4 mln ton, z czego 43,5 mln ton stanowią produkty ukraińskich rolników.

Korytarz działa mimo systematycznego ostrzału portów przez Rosję

Pomimo systematycznego rosyjskiego ostrzału Siły Bezpieczeństwa i Obrony w dalszym ciągu zabezpieczają drogę morską dla statków cywilnych. Oprócz elementu bezpieczeństwa zapewnianego przez wojsko, istnieją obecnie dwa główne narzędzia ubezpieczenia ryzyka dla armatorów, których statki płyną do lub z portów morskich Ukrainy.

Dwa główne narzędzia ubezpieczenia ryzyka dla armatorów

Pierwszy to mechanizm ubezpieczeniowy prowadzony przez wiodące światowe towarzystwa ubezpieczeniowe i banki przy wsparciu rządu brytyjskiego. Umowa pozwala na pokrycie ryzyk „Marine Hull War” i „Loss of Hire War” dla statków na poziomie 1-1,25% składki ubezpieczeniowej. To wskaźniki niemal przedwojenne.

Drugim są gwarancje odszkodowania za szkody wyrządzone czarterującym, operatorom i właścicielom statków i statków żeglugi śródlądowej w trakcie pobytu tych statków na wodach terytorialnych Ukrainy.

Od 15 marca 2024 r. ukraiński korytarz obsługiwany przez porty „Wielkiej Odessy” zaczął pracować całodobowo, co zwiększyło eksport produktów rolnych i innych o 20%.

Ukraiński Korytarz zastąpił „korytarz zbożowy” współadministrowany przez Rosję

Tymczasową trasę morską zorganizowano po tym, jak Rosja zaczęła blokować statki przepływające przez ówczesny „korytarz zbożowy”. Z inicjatywy Prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego przy wsparciu ONZ i Turcji zorganizowano „korytarz zbożowy”, aby zapewnić światowe bezpieczeństwo żywnościowe. Ale wtedy Rosja była jedną ze stron porozumienia. Po systematycznych naruszeniach ze strony państwa agresora i blokowaniu statków podjęto decyzję o zorganizowaniu alternatywnej trasy, którą nazwano Korytarzem Ukraińskim.

16 sierpnia 2023 roku pierwszy statek cywilny skorzystał z nowej drogi morskiej

To właśnie 16 sierpnia ubiegłego roku pierwszy zablokowany statek JOSEPH SHULTE skorzystał z trasy morskiej wyznaczonej przez Marynarkę Wojenną Sił Zbrojnych Ukrainy dla statków handlowych.

W odróżnieniu od korytarza zbożowego ukraińskim szlakiem morskim można przewozić nie tylko produkty rolne. Jest też szereg innych zalet, w szczególności Ukraina samodzielnie kontroluje sytuację w eksporcie, który jest jednym z najważniejszych czynników ożywienia gospodarczego.

Obecnie jedynym gwarantem bezpieczeństwa żeglugi na Ukrainie są Siły Zbrojne Ukrainy. Ministerstwo Infrastruktury ze swojej strony zapewnia nie tylko funkcjonowanie, ale i dalszy rozwój tymczasowego korytarza morskiego. W tym roku przywrócono obsługę kontenerową do portów w Odessie i Czarnomorsku. Dalsze plany zakładają przywrócenie połączeń promowych z portami morskimi w Odessie i Czarnomorsku oraz zaangażowanie portów morskich obwodu mikołajowskiego, gdy tylko pozwoli na to sytuacja bezpieczeństwa.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x