Co znajdziesz w artykule?
Platforma doradcza eDWIN to narzędzie zaprojektowane po to by wspomóc rolników w ich codziennej pracy. Korzyści z jej stosowania to m.in. ostrzeżenia przed agrofagami lub załamaniem pogody, polu, zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, a nawet możliwość sprawdzenia, skąd pochodzi produkt i jakie środki były stosowane podczas uprawy. Wszyscy zainteresowani platformą eDWIN będą mogli z niej skorzystać już 3 czerwca 2022 roku. To właśnie tego dnia, podczas Krajowych Dni Pola Poświętne 2022, odbędzie się oficjalna premiera platformy. Jak mówi Jacek Sommerfeld, dyrektor Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Poznaniu – Platforma eDWIN jest narzędziem, które przede wszystkim ma wspomagać rolników w ich codziennej pracy. W dzisiejszym świecie, w którym postęp technologiczny jest czymś naturalnym, nowoczesne technologie oraz innowacyjne rozwiązania powinny być wykorzystywane także w rolnictwie.
Z jakich usług może korzystać rolnik na platformie doradczej eDWIN?
W ramach platformy doradczej eDWIN można skorzystać z czterech elektronicznych usług, czyli „Wirtualne gospodarstwo”, „Udostępnianie danych meteorologicznych”, „Śledzenie pochodzenia produktów” oraz „Raportowanie zagrożeń”.
Dla rolników ciekawą usługą będzie z pewnością „Wirtualne gospodarstwo”, gdzie użytkownik będzie miał dostęp do wirtualnej karty pola. W usłudze tej dostępny będzie także system wspomagania rolników w podejmowaniu decyzji czy, kiedy oraz w jakiej ilości zastosować środek do ochrony upraw. Z pomocą tej usługi będzie możliwe jeszcze bardziej precyzyjne stosownie środków ochrony, co nie tylko przekłada się na opłacalność prowadzenia produkcji, ale również pomaga zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska i żywności.
Poprzez usługę „Wirtualne gospodarstwo” użytkownik będzie miał możliwość kontaktu z doradcą i zadanie pytania czy poprosić o weryfikację zaobserwowanych zagrożeń. W usłudze tej istnieje również możliwość na pozyskiwania, gromadzenia i udostępniania informacji o wystąpieniu na danym obszarze agrofagów. Oprócz tego rolnicy mają do dyspozycji wirtualną kartę pola, która umożliwia ewidencjonowanie pracy oraz układanie e-planów ochrony roślin. To właśnie dzięki informacjom zawartym w karcie pola, możliwe jest otrzymywanie powiadomień dotyczących możliwych zagrożeń na polu.
Jak skorzystać z usługi „Wirtualne gospodarstwo”?
Jeżeli rolnik chce w pełni korzystać z możliwości e-usłgi „Wirtualne gospodarstwo” na platformie doradczej eDWIN w pierwszej kolejności musi się zarejestrować oraz dokonać wyboru swoich pól w usłudze. Następnie, po zalogowaniu na swoje konto rolnik ma do dyspozycji kilka zakładek takich jak: karty pól, profile upraw, agrofagi, meteo.
Natomiast w oknie głównym pokazują się ogólne informacje o gospodarstwie. Jeżeli zostały wprowadzone uprawy, wyświetla się wykres struktury zasiewów. Ponadto, prezentowane są aktualne dane meteorologiczne z wybranej stacji meteorologicznej, alerty pogodowe, ostrzeżenia o możliwości wystąpienia agrofagów na polach oraz informacje przesłane przez wybranego doradcę.
Udostępnianie danych meteorologicznych na platformie eDWIN
„Udostępnianie danych meteorologicznych” to druga usługa w ramach platformy eDWIN. Dzięki niej rolnicy mają dostęp do danych meteorologicznych pochodzących z sieci stacji agrometeorologicznych. To z kolei pozwala na prowadzenie analiz umożliwiających identyfikację cyklicznie powtarzających się zdarzeń, wysyłanie ostrzeżeń pogodowych czy określanie klęsk żywiołowych.
W tym celu w całej Polsce zbudowana została sieć stacji meteorologicznych (łącznie prawie 600). Dlaczego są one tak ważne? Stacje agrometeorologiczne wspierają rolników w decyzjach dotyczących ochrony roślin oraz zbierają dane o aktualnym stanie pogody. Każda stacja na bieżąco monitoruje między innymi temperaturę, wilgotność względną powietrza, sumę i intensywność opadów deszczu, ciśnienie atmosferyczne, prędkość i kierunek wiatru, punkt rosy.
Ponadto, dane ze stacji pozwalają między innymi na przygotowanie sprecyzowanego pod daną uprawę komentarza agrometeorologicznego, dzięki któremu rolnik może podjąć decyzję na przykład o terminie wysiewu konkretnej rośliny.
Raportowanie zagrożeń i śledzenie pochodzenia produktów
Pozostałe dwie usługi, które będą dostępne w platformie eDWIN w późniejszym terminie, to „Śledzenie pochodzenia produktów” oraz „Raportowanie zagrożeń”.
„Śledzenie pochodzenia produktów” to usługa, z której mogą korzystać zarówno rolnicy, jak i konsumenci, czyli w praktyce każdy z nas. Dzięki tej usłudze producenci mogą wprowadzić do rejestru dane o pochodzeniu danego produktu i warunkach jego uprawy. Natomiast konsumenci mogą zapoznać się z tymi informacjami. Usługa może szczególnie zainteresować osoby ceniące sobie zdrową żywność pochodzącą z pewnych źródeł.
Z kolei „Raportowanie zagrożeń” to usługa, która jest przeznaczona dla samorządów, instytucji publicznych odpowiedzialnych za nadzór lub realizację ochrony roślin oraz instytucji naukowych. Dzięki tej usłudze możliwe jest generowanie raportów z systemu monitoringu zagrożeń chorobami i szkodnikami w rolnictwie czy ogrodnictwie.
Ogólnopolski projekt eDWIN
Platforma doradcza eDWIN powstała w ramach projektu „Internetowa Platforma Doradztwa i Wspomagania Decyzji w Integrowanej Ochronie Roślin”. Prace nad platformą trwały od czerwca 2019 roku, a uczestniczyło w nich aż 19 partnerów z całej Polski, na czele z Wielkopolskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Poznaniu.
We wrześniu 2021 roku, podczas VI Forum Inteligentnego Rozwoju w Toruniu, projekt eDWIN został nagrodzony Polską Nagrodą Inteligentnego Rozwoju w kategorii „Innowacyjna digitalizacja i udostępnianie danych”.