Co znajdziesz w artykule?
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych dostępna jest benzyna silnikowa 95 oktanowa o nowym standardzie, zawierająca do 10% biokomponentów (bioetanolu), tzw. paliwo E10.
Celem wprowadzenia do obrotu tego paliwa było ograniczenie emisji CO2 pochodzącego z sektora transportowego, wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa poprzez zmniejszenie zależności od importu surowców kopalnych, a także zwiększenie wykorzystania surowców rolniczych (głównie kukurydzy).
W I kw.2024 wyprodukowano ponad 100 tys. ton bioetanolu
W I kwartale 2024 r. bioetanol wytwarzało 8 wytwórców biokomponentów. Łącznie wytworzyli oni ponad 100 tys. ton bioetanolu, co oznacza wzrost produkcji tego biokomponentu o ponad 26% w porównaniu do I kwartału 2023 r.
Produkcja bioetanolu w latach 2020 – I kw. 2024 r. (w tys. ton)
Blisko 80% bioetanolu powstało z kukurydzy
Głównym surowcem do produkcji bioetanolu w I kwartale 2024 r. była kukurydza. Z ponad 260 tys. ton tego surowca wytworzono prawie 77 tys. ton bioetanolu. Kukurydza ta niemal w całości pochodziła od krajowych producentów rolnych.
Poza kukurydzą, do wytworzenia bioetanolu w I kwartale 2024 r. wykorzystano również 5 tys. ton destylatu z kukurydzy, a także ponad 194 tys. ton surowców odpadowych i pozostałości z przemysłu rolno – spożywczego (w tym destylatów wytworzonych z odpadów i pozostałości).
Wszystkie biokomponenty spełniały kryteria zrównoważonego rozwoju
Oznacza to, że były wytworzone z poszanowaniem ochrony środowiska i charakteryzowały się wymaganym ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych.
Ponad 1 mln ton kukurydzy powinien zostać wykorzystany w tym roku na biopaliwo
Prosty szacunek pokazuje, że mamy szansę przerobić ponad 1 mln ton kukurydzy na bioetanol w skali tego roku (4*260 tys. ton). Oznaczałoby to, że na biopaliwo przerobimy ok. 12% zebranej w ubiegłym roku kukurydzy (8,6 mln ton).
Dla porównania, Stany Zjednoczone w tym sezonie przetworzą na bioetanol aż 37% (143 mln ton) swojej całej produkcji kukurydzy.
Źródło: KOWR, KE, USDA