Na stacjach paliw taniej, ale w hurcie ceny zdecydowanie wzrosły

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Ostatni tydzień przyniósł 5-6 groszowy spadek cen średnich paliw na krajowych stacjach. Po majowych obniżkach ceny średnie dwóch głównych paliw spadły do poziomu widzianego ostatnio na początku marca 2022 roku. Na razie jest to koniec dobrych informacji, ponieważ w hurcie ceny diesla i benzyny wzrosły w ostatnim tygodniu o 10-12 groszy na litrze. Jest to efekt drożejącej ropy po osiągnięciu porozumienia handlowego na linii USA-Chiny.

Ceny średnie na stacjach paliw (wykres)

Warto szukać tańszych stacji

Rozpiętość cenowa między najtańszymi stacjami paliw, a tymi najdroższymi jest teraz trochę mniejsza, ale nadal duża i sięga często 10% i więcej. Najtańsze stacje to te przy centrach handlowych, ewentualnie stacje miejskie, a najdroższe przy drogach szybkiego ruchu. Olbrzymie różnice cenowe wynikają z rekordowych (drugi rok z rzędu) marż detalicznych na które decydujący wpływ ma polityka cenowa PKN Orlen (posiada najwięcej stacji na rynku).

W skali tygodnia główne paliwa potaniały na stacjach o 5-6 groszy na litrze

Według e-Petrol.pl w połowie 20-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,73 i 5,79 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny i diesla spadła o 5-6 groszy na litrze w skali tygodnia. Również cena średnia autogazu obniżyła się o 5 groszy do 2,94 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu

Na 14-05-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,54 zł/l (-5 gr/l);
• Pb95: 5,73 zł/l (-6 gr/l);

• ON: 5,79 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,94 zł/l ( -5 gr/l).

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 85-89 gr/l w detalu i 61-72 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie diesel jest tańszy od benzyny – pierwszy raz od marca 2024 roku

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 14-go maja 2025, cena netto litra benzyny 95 wzrosła o 12 groszy (-4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,552 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 10 groszy (-7 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,541 zł/l (bez VAT).

Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do -1 grosza z 1 grosza tydzień wcześniej. Oznacz to, że benzyna jest teraz o 1 grosz droższa od oleju napędowego. Ostatnio taka sytuacja miała miejsce 5 sierpnia 2024 roku.

Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 15 groszy, a diesel potaniał w tym czasie o 37 groszy na litrze.

Dla porównania, średnia cena PB-95 i ON spadła na stacjach paliw odpowiednio o 25 i 27 groszy za litr od początku tego roku.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen (wykres)

Dla porównania – notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Notowania ropy odbiły w górę, ale rosnąca podaż powinna hamować dalsze wzrosty

Jeszcze w połowie połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje  na rynkach finansowych spowodowane przez nowego prezydenta sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima – w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 61-68 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (09.05.2025), a w skali tygodnia ropa drożeje dzisiaj aż o 2,5 usd/b (ok. 4%). W ostatnich dniach ropa odbiła w górę po zapowiedzi rozmów na temat ceł na Linii Waszyngton-Pekin w najbliższych weekend. Jednak w dłuższej perspektywie ropa powinna pozostawać pod presją rosnącej podaży ze strony krajów OPEC i spowolnienia w światowej gospodarce.

USD/PLN oscyluje w okolicy wieloletnich minimów

Dzisiaj (09.05.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,77 zł za dolara, podobnie jak przed tygodniem. Co ciekawe, środowa obniżka stóp procentowych w Polsce nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami powinna pomóc utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie.

Wahania kursu USD/PLN w dużej mierze zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Od dłuższego czasu dolar tracił do euro, co przełożyło się na spadek kursu USD/PLN w okolice 3,70 na sesji 21 kwietnia – do poziomu najniższego od czerwca 2021 roku. Od tamtego czasu kurs usd/pln nieco odbił w górę w ślad za umocnieniem dolara do euro. Dodatkowo złotemu pomaga powrót inwestorów zagranicznych na polski rynek akcji i obligacji (ciągle wysokie stopy procentowe).

W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie

W połowie 20 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 26 groszy/l dla ON (-9 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 20 groszy na litrze (-13 groszy w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W kolejnych ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły, by spaść dopiero w maju. 

W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (31,7 gr/l) przekracza w 2025 roku o 2 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 11 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).
Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (25,7 gr/l) przewyższa o prawie 1 grosz poziom rekordowej marży z 2024 roku i przekracza o 9 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ogranicz ona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględnia upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x