wtorek, 18 marca, 2025
spot_img

Koszmar trwa. Wykryto 47 ognisko HPAI w 2025 r.

spot_imgspot_img

Polska od lat jest jednym z liderów w produkcji drobiu w Europie, ale 2025 rok przynosi wyjątkowo trudne wyzwania dla branży. Grypa ptaków (HPAI) uderza z niespotykaną dotąd siłą, a kolejne ogniska choroby budzą niepokój zarówno wśród hodowców, jak i konsumentów.

Epidemia, która nie zwalnia

Od początku roku wykryto już 47 ognisk grypy ptaków w stadach komercyjnych, co zmusiło hodowców do utylizacji ponad 1,6 miliona kur niosek oraz setek tysięcy indyków rzeźnych.

Ognisko HPAI nr 47 wykryto w komercyjnym gospodarstwie hodowlanym, w którym utrzymywano 5 832 kury nioski. Obiekt znajduje się w miejscowości Tursko Wielkie, gmina Osiek, powiat staszowski, województwo świętokrzyskie.

HPAI w Polsce – mapa ognisk

Eksperci wskazują kilka powodów tak dużej skali problemu. Po pierwsze, wysokie zagęszczenie ferm drobiu w niektórych regionach sprzyja szybkiemu rozprzestrzenianiu się wirusa. Po drugie, zmieniający się klimat sprawia, że dzikie ptaki – główni nosiciele choroby – migrują w nowych kierunkach i mogą częściej kontaktować się z drobiem hodowlanym.

Reakcja władz i hodowców

Służby weterynaryjne starają się kontrolować sytuację, ale każdy kolejny przypadek pokazuje, jak trudna jest walka z HPAI. Główny Lekarz Weterynarii regularnie wydaje ostrzeżenia i zalecenia dotyczące środków ochronnych, a w dotkniętych obszarach wprowadzane są restrykcje. Problem w tym, że grypa ptaków nie czeka na decyzje administracyjne – rozprzestrzenia się błyskawicznie.

Hodowcy są w dramatycznej sytuacji. Utrata setek tysięcy sztuk drobiu oznacza ogromne straty finansowe, a jednocześnie brak gwarancji, że problem szybko zostanie rozwiązany.

SPRAWDŹ TAKŻE: MRiRW uspokaja: Nie ma braków jaj na polskim rynku

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x