Po tym, jak dwa statki weszły tymczasowym korytarzem do portu w Czarnomorsku, załadowały zboże i opuściły go, na rynku pojawiło się zapotrzebowanie na fracht statkiem do portów Morza Czarnego oraz oferty dostaw produktów z nich – podaje AgriCensus.
Źródła podają, że na rynku pojawiły się, choć niewiele, oferty na dostawy kukurydzy do FOB Południe, Odessy i Czarnomorska po 183-190 USD/t oraz pszenicy paszowej po 186 USD/t. W tym samym czasie w portach FOB – Dunaj ceny pszenicy paszowej spadły do 166-169 USD/t, a kukurydzy do 177-195 USD/t.
Ceny u najbliższych producentów w regionie są znacznie wyższe, dlatego pszenica paszowa w Konstancy oferowana jest po 235 USD/t FOB, kukurydza po 226 USD/t FOB, kukurydza po CIF Hiszpania po 240 USD/t.
Natomiast większość handlu opiera się na dostawie do kupującego. Niektórzy sprzedawcy oferują dostawy z portów ukraińskich, jednak kupujący boją się ryzyka i wystąpienia okoliczności siły wyższej.
Potrzebne odpowiednie wyobrażenia
Do sprzedaży na warunkach dostawy potrzebne są odpowiednie wyobrażenia o stawkach frachtowych, w przeciwnym razie poziom cen FOB będzie musiał jeszcze bardziej spaść, ponieważ obecnie bardzo niewiele statków jest gotowych do wejścia do czarnomorskich portów Ukrainy, więc koszty są zbyt wysokie.
Zatem koszt frachtu lekkiego statku z ukraińskich portów do Hiszpanii wynosi co najmniej 60 USD/t, podczas gdy fracht z Konstancy na tej samej trasie kosztuje 21-22 USD/t.
W zeszłym tygodniu do portu w Czarnomorsku wpłynęły dwa statki, Resilient Africa i Aroyat, a teraz Resilient Africa z dostawą pszenicy pomyślnie przepłynęła już przez Bosfor.
Na rynku pojawiają się informacje, że wyczarterowano jeszcze kilka statków, które wkrótce zawiną do załadunku w portach Morza Czarnego.
Źródło: graintrade