Co znajdziesz w artykule?
W mijającym roku pojawiły się wyjątkowe wyzwania. Były one związane zarówno z pandemią koronawirusa, jak i rozprzestrzeniającym się nadal wirusem ASF, mocno dotykającym całą branżę mięsną. W tej wymagającej sytuacji, Grupa Sokołów wypracowała satysfakcjonujące wyniki. Firma zwiększyła przychody ze sprzedaży o 3% w porównaniu z rokiem ubiegłym oraz uzyskała zysk operacyjny lepszy od zaplanowanego o 2%. Te wzrosty nie byłyby możliwe, gdyby nie zaangażowanie całego zespołu Grupy Sokołów, elastyczne dostosowanie się do warunków rynkowych oraz właściwe decyzje strategiczne.
Wyzwania, z którymi firma musiała się zmierzyć
Niewątpliwe najbardziej istotnym z nich jest trwająca pandemia koronawirusa. Wywołała ona dynamiczne zmiany w niemal każdym obszarze rzeczywistości – życiu społecznym, funkcjonowaniu rynku, działalności przedsiębiorstw. Już w najwcześniejszym jej stadium, priorytetem firmy stało się zapewnienie szczególnej ochrony Pracownikom. Wdrożonych zostało wiele dodatkowych rozwiązań, służących zwiększeniu bezpieczeństwa wszystkich zatrudnionych w Grupie Sokołów i zachowaniu ciągłości produkcji. – Czujemy wielką odpowiedzialność, jaka spoczywa na nas jako na jednym z czołowych producentów żywności w kraju – podkreśla Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Zapewnienie ciągłości produkcji i bezpieczeństwo naszych pracowników traktujemy jako zadania o strategicznym znaczeniu. Dbamy o to, by niezależnie od sytuacji, dostawy żywności z naszych zakładów były stałe i regularne, a nasze produkty – niezmiennie dostępne dla klientów.
Tegoroczne wyzwania to nie tylko pandemia SARS-CoV-2, ale też bardzo dotkliwy dla branży mięsnej i dla hodowców wirus ASF. Potwierdzenie pierwszego przypadku ASF w Niemczech poskutkowało dalszą destabilizacją na rynku surowcowym i dużymi spadkami cen wieprzowiny.
Sukces, za którym stoją Pracownicy
Prezes Bogusław Miszczuk zaznacza, iż utrzymanie mocnej, stabilnej pozycji rynkowej oraz rozwój firmy, nawet w tak wymagających okolicznościach, są w pełni zasługą wszystkich Pracowników Grupy Sokołów. – Dzięki ich wiedzy, doświadczeniu, codziennej pracy, udaje nam się nie tylko realizować założone cele, ale też osiągać wyniki lepsze od założonych – mówi Bogusław Miszczuk. – Dynamiczna i elastyczna postawa, szybkie i sprawne dostosowanie strategii do bieżącej sytuacji, trafne decyzje podejmowane przez Zarząd – to wszystko przełożyło się w realny sposób na wypracowane wyniki. Firma osiągnęła wzrost przychodów ze sprzedaży o 3%, rozbudowała sieć sklepów własnych, zrealizowała rekordowe inwestycje w zakładach, zwiększające potencjał produkcyjny. W mijającym roku Sokołów wprowadził również na rynek wiele nowych produktów.
Firma Sokołów, jako odpowiedzialny pracodawca, nie tylko stara się zapewnić pracownikom jak najlepsze warunki pracy, ale też prowadzi działania, których celem jest wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego. Takim programem jest „Leadership pipeline”, czyli szkolenia dla kadry zarządzającej, zarówno w grupie pracowników produkcyjnych, jak i umysłowych. W firmie są też wdrożone zasady przywództwa, ukierunkowane na odpowiednie zachowania menadżerskie w zakresie rozwoju pracowników, podnoszenia ich efektywności pracy, zespołowego działania oraz nastawienia na sukces.
Firma Sokołów, jako odpowiedzialny pracodawca, nie tylko stara się zapewnić pracownikom jak najlepsze warunki pracy, ale też prowadzi działania, których celem jest wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego. Takim programem jest „Leadership pipeline”, czyli szkolenia dla kadry zarządzającej, zarówno w grupie pracowników produkcyjnych, jak i umysłowych. W firmie są też wdrożone zasady przywództwa, ukierunkowane na odpowiednie zachowania menadżerskie w zakresie rozwoju pracowników, podnoszenia ich efektywności pracy, zespołowego działania oraz nastawienia na sukces.
Podejmowane działania znalazły odzwierciedlenie w wynikach badania Check 2020. W tym badaniu Pracownicy dokonują oceny funkcjonowania firmy w wielu obszarach, dlatego ma ono tak ogromne znaczenie i stanowi znakomite źródło informacji o poziomie ich satysfakcji, motywacji i zaangażowania. W tegorocznej edycji, po raz pierwszy mogli w nim uczestniczyć wszyscy zatrudnieni w Grupie Sokołów. Badanie spotkało się z ogromnym odzewem – udział w nim wzięło aż 87% uprawnionych osób. W odniesieniu do wszystkich kluczowych obszarów, takich jak satysfakcja, motywacja, zaangażowanie, poczucie stabilności i bezpieczeństwa – Grupa Sokołów osiągnęła wyniki zdecydowanie wyższe w porównaniu do wyników z rynku polskiego.
Sokołów już po raz trzeci otrzymał prestiżowe wyróżnienie „Solidny Pracodawca Roku”, przyznawane najlepszym pracodawcom w Polsce. Do zdobycia tego tytułu konieczne jest spełnienie wielu wymogów, takich jak przestrzeganie prawa pracy czy terminowość wypłat, ale też zapewnienie pracownikom szerokich możliwości rozwoju zawodowego. Uzyskanie po raz kolejny tytułu „Solidnego Pracodawcy Roku” stanowi potwierdzenie, że firma funkcjonuje w sposób klarowny i rzetelny, a podejmowane inicjatywy przynoszą założone efekty.
Akcje społeczne, które potwierdzają odpowiedzialność firmy
Zasady społecznej odpowiedzialności są na stałe wpisane w DNA firmy Sokołów. W wyjątkowej sytuacji pandemii, to zaangażowanie nabrało szczególnego znaczenia. – Działając zgodnie z naszą ideą wspierania osób potrzebujących oraz społeczności lokalnych, podjęliśmy decyzję o udzieleniu wielopoziomowej pomocy – mówi Prezes Bogusław Miszczuk. – W ramach ogólnopolskiej, zakrojonej na szeroką skalę akcji Sokołów Pomaga, przekazaliśmy ponad 20 ton produktów żywnościowych na rzecz osób potrzebujących oraz powstańców warszawskich, a także 300 000 zł na zakup środków ochronnych dla personelu medycznego. Dzięki współpracy z takimi organizacjami jak Caritas Polska, Federacja Polskich Banków Żywności, Fundacja Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego, Fundacja TVN – działania zrealizowaliśmy efektywnie, a nasza pomoc żywnościowa i finansowa sprawnie trafiła do osób jej potrzebujących.
Inwestycje, które zrealizowaliśmy
W mijającym roku Grupa Sokołów przeznaczyła rekordowe nakłady na inwestycje – wyniosły one aż 242 071 000 zł. Wiele z nich związanych było z podnoszeniem potencjału produkcyjnego oraz z realizacją działań z zakresu społecznej odpowiedzialności w obszarze ochrony środowiska. Zastosowane rozwiązania w znaczącym stopniu pozwoliły ograniczyć emisję CO2. W zakładach Sokołowa wprowadzone zostały kolejne innowacje technologiczne, które skutecznie podnoszą efektywność energetyczną przy ograniczeniu zużycia wody i surowców energetycznych. W oddziałach firmy w Czyżewie, Sokołowie Podlaskim, Tarnowie i Kole wdrożono rozwiązania, które pozwalają na wymierny odzysk ciepła. To tylko niektóre z wielu działań, składających się na całą strategię zrównoważonego rozwoju w firmie Sokołów.
W czerwcu, przy Oddziale Sokołów S.A. w Osiu, uruchomiony został nowy zakład przetwórstwa drobiu. To kolejny, ważny etap rozwoju firmy i wkład w lokalną gospodarkę. Nowo powstały zakład został wyposażony w nowoczesne technologie, zapewniające jakość i bezpieczeństwo produkcji. Dzięki tej inwestycji, na rynek wprowadzono markę Uczta Drób.
W tym roku w asortymencie Sokołowa pojawiło się aż 65 nowych produktów, w tym wyroby w osłonkach alginianowych, linia Dań Gotowych Premium, linia wędlin z liściem czy wędlin tradycyjnie wędzonych. – Jako firma innowacyjna, w odpowiedzi na nowe potrzeby i oczekiwania konsumentów, powiększyliśmy nasz asortyment wyrobów roślinnych – mówi Prezes Bogusław Miszczuk. – W linii Z Gruntu Dobre pojawiły się: Plastry wegańskie, Wege smalczyki, Vege Snacki, Wegańskie kiełbaski, Mielone wegańskie oraz Burger wegański. Dzięki takim działaniom, aktywnie wychodzimy naprzeciw najnowszym trendom żywieniowym i dostarczamy konsumentom bezpieczne, wysokojakościowe produkty.
Ważne wydarzenia z życia firmy
Rok 2020 był szczególnie ważny dla Grupy Sokołów, ze względu na jubileusz 20-lecia. Jest on związany z rocznicą połączenia spółek Grupy Sokołów z Grupą Farm Food, które nastąpiło 1 września 2000 roku. – Ta rocznica jest dobrym momentem na podsumowanie naszego dotychczasowego rozwoju – zaznacza Prezes Bogusław Miszczuk. –Porównanie tegorocznych wyników z tymi z roku 2000, pokazuje, jak wiele osiągnęliśmy. Na przestrzeni 20 lat, wartość sprzedaży wzrosła o ponad 700%, a masa sprzedaży zwiększyła się o ponad 570%. Nasza załoga to ponad 9 600 pracowników. Dziś dysponujemy siecią 38 centrów dystrybucji i 310 sklepów własnych (240 pod szyldem Gzella oraz 70 pod szyldem Sokołów) – a kolejne są nadal otwierane.
W tym roku w firmie nastąpiła zmiana na stanowisku Wiceprezesa Zarządu ds. Produkcji i Rozwoju. Była ona wynikiem przejścia na emeryturę dotychczasowego Wiceprezesa Stanisława Wierzbickiego, który piastował to stanowisko od 2000 roku. Od sierpnia funkcję tę pełni Kazimierz Kisiel, dotychczasowy Dyrektor Oddziału w Sokołowie Podlaskim.
Nasze plany na przyszły rok
Jak mówi Prezes Bogusław Miszczuk, w nadchodzącym roku z pewnością nie znikną aktualne wyzwania – pandemia koronawirusa oraz niestabilna sytuacja na rynku surowcowym, związana z epidemią wirusa ASF. – Przed nami okres wytężonej pracy, mamy jednak mocną i stabilną pozycję – podkreśla Prezes Bogusław Miszczuk. – Naszą przewagą jest też potencjał, który tkwi w naszych Pracownikach. To wszystko daje podstawy do przekonania, iż Sokołów nadal będzie się dynamicznie rozwijał. W kolejnym roku firma planuje rekordowe nakłady na inwestycje, których celem będzie zwiększenie potencjału produkcyjnego, modernizacja zakładów oraz prace nad poszerzaniem asortymentu. Kontynuowane też będą działania w ramach strategii zrównoważonego rozwoju, w zakresie ochrony środowiska, relacji z Pracownikami, partnerami, kontrahentami, zaangażowania w inicjatywy lokalne oraz zrównoważonej produkcji żywności. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze lepiej odpowiadać na oczekiwania naszych konsumentów, dostarczając wysokiej jakości i pełne smaku produkty – podsumowuje Prezes Bogusław Miszczuk.
Źródło: informacja prasowa Sokołów