Wartość polskiego eksportu w 2017 roku według danych (GUS) wyniosła 203,7 mld EUR, co oznacza że była wyższa niż rok wcześniej o 10,2%, natomiast wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 27 317 mln EUR, co daje wzrost o 12,3% w stosunku do roku poprzedniego. W przypadku udziału eksportu towarów rolno-spożywczych w ogólnym eksporcie to wynosił 13,4%, czyli na podobnym poziomie jak w roku 2016.
Eksport do państw Unii Europejskiej (UE-28) wzrósł o 12,3%, a ogółem na rynek Wspólnoty sprzedano towar na kwotę 22 256mln EUR. Udział państw UE w strukturze eksportu rolno- spożywczego był na podobnym poziomie jak w 2016 roku i wyniósł 81,5%.
W przypadku wartości sprzedaży do Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) w porównaniu do roku ubiegłego wzrosła o 10,4% i wyniosła 1 292 mln EUR. Natomiast wartość eksportu produktów rolno-spożywczych w roku 2017 wynosiła 4,7 i była na nieco niższym poziomie niż rok wcześniej (4,8%).
Najwięcej artykułów rolno-spożywczych już od wielu lat sprzedajemy na rynek niemiecki, gdzie wartość eksportu wyniosła 6 482 mln EUR i była wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,1%. Najwięcej produktów, które tam trafiają to ryby wędzone, zwłaszcza łosoś (8,2%), papierosy (7,2%), mięso drobiowe (6,9%), wyroby piekarnicze i cukiernicze w tym m.in. herbatniki i wafle (6,2%), a także: czekolady i wyroby zawierające kakao, ryby przetworzone i zakonserwowane, soki z owoców, filety rybne czy mrożone owoce.
Drugim krajem, do którego sprzedajemy dużo produktów rolno-spożywczych należy Wielka Brytania, gdzie w 2017 roku wartość eksportu wynosiła 2 432 mln EUR, co dało wzrost o 12,2 % w porównaniu z rokiem 2016. Wielka Brytania była odbiorcą głownie czekolady i wyrobów zawierających kakao (10,6%), mięsa drobiowego (10%), papierosów (8,9%), mięsa przetworzonego i solonego (6,8%), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym m.in. herbatników i wafli (6,5%), a jej udział w całym eksporcie rolno-spożywczym wynosił 9%.
Wśród największych odbiorców towarów rolno-spożywczych z Polski na trzecim miejscu znajduje się Holandia, do której w 2017 roku sprzedano towary o wartości 1 071 mln EUR. W porównaniu z rokiem wcześniejszym wzrost był o 23,7%, a udział w ogólnym eksporcie 6,2%.
Głównymi produktami sprzedawanymi do Holandii były papierosy (18%), mięso drobiowe (8,7%), mięso wołowe (5,2%), a także czekolada i wyroby zawierające kakao, jaja i soki owocowe (zwłaszcza jabłkowy).
No kolejnej pozycji są Włochy, do których sprzedano towary rolno-spożywcze o wartości 1 522 mln EUR, oznaczało to wzrost o 14,1% w porównaniu do wcześniejszego roku, a udział w eksporcie był na poziomie 5,6%. Produkty, które w 2017 roku głównie sprzedawano do Włoch to: mięso wołowe, papierosy i mięso wieprzowe.
Piąte miejsce przypadło Republice Czeskiej, gdzie wartość eksportu była na poziomie 1 446 mln EUR. Taki poziom wartości oznaczał spadek o 11,7% w porównaniu do poprzedniego roku, a udział w eksporcie na poziomie 5,3%. W 2017 roku głównymi produktami sprzedawanymi do Czech były: mięso drobiowe, papierosy, wyroby piekarnicze i cukiernicze, sery oraz mięso wieprzowe.
Wśród kolejnych państw, które należą do ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych z Polski znalazły się Francja, Hiszpania, Węgry, Rumunia oraz Słowacja oraz przez utrzymujące się embargo na 15 pozycji znalazła się Rosja.
Wśród innych, ważnych państw do których sprzedawane są produkty rolno-spożywcze z Polski w porównaniu z 2016 rokiem odnotowano duży, bo aż 3,5 – krotny, wzrost eksportu do Sri Lanki. Wzrosła także sprzedaż produktów do Senegalu, Brazylii, Ghany, Malezji czy Meksyku.
Głównymi produktami, które były eksportowane w 2017 roku to: mięso (drobiowe, wołowe, wieprzowe), papierosy, wyroby mleczarskie, czekolada i przetwory zawierające kakao, wyroby piekarnicze i cukiernicze (herbatniki, wafle, itp.), syropy cukrowe, karma dla zwierząt, ryby (świeże i przetworzone), przetwory z mięsa, soki owocowe (gł. sok jabłkowy) oraz mrożone owoce. Znacząco wzrosła wartość wywozu m.in. masła (2-krotnie), karmy dla zwierząt (o 64%), nasion rzepaku (o 72%), papierosów (o 45%), świeżego mleka i śmietany (o 38%) oraz mięsa wieprzowego (21%) w porównaniu z rokiem 2016. W przypadku spadku wartości eksportu odnotowano go w oleju rzepakowym (o 69%), pszenicy (o 32%), soków owocowych (o 9%), piwa (o 13%) oraz czekolady i wyrobów zawierających kakao (o 5%).
Zdjęcie: Pixabay.com