Wreszcie stacje paliw obniżyły w sposób zauważalny ceny. W ostatnim tygodniu (01-08.12.2021) ceny średnie benzyny i ON spadły średnio o 5 groszy na litrze do poziomu 5,99 zł/l. Był to pierwszy od końca sierpnia spadkowy tydzień na krajowym rynku paliw (wtedy ceny średnie ON i Pb-95 spadły o symboliczny grosz). Oczywiście mowa tu o cenach jakie obowiązują nas przy dustrybutorach, ponieważ ceny hurtowe paliw spadają mocno już od wielu tygodni.
Tylko od początku grudnia ceny hurtowe obu podstawowych paliw obniżyły się o 10-12 groszy, a w listopadzie 95-ka potaniała o 37 gr/l, a diesel o 23 gr/l. Oznacza to, że stacje zaczęły bardzo dobrze zarabiać na sprzedaży paliw po okresie (tydzień 39-46), gdy marże detaliczne były mocno ujemne (ON), lub zerowe (PB-95). W ostatnich tygodniach marża modelowa ze sprzedaży benzyny (95) wystrzeliła w górę i przekroczyła 50 gr/l, a marża ze sprzedaży ON sięga teraz 25 gr/l. Oczywiście dochodzą do tego indywidulane upusty (20-30 gr/l) od oficjalnych cen hurtowych. Zjawisko ujemnej lub zerowej marży detalicznej wynikało z działań stabilizujących prowadzonych przez Orlen i Lotos, które to koncerny dyktują ceny na pozostałych stacjach paliw.
Niestety ropa w ostatnich dniach odrobiła część z olbrzymiej przeceny z końcówki listopada, ale przy okazji umocnił się też bardzo słaby złoty, zmniejszając wpływ drożejącej ropy na ceny hurtowe paliw. Koncerny paliwowe (Orlen i Lotos) mogły skorzystać ze skokwej przeceny na rynku ropy i zabezpieczyć sobie tanie dostawy surowca, a nam tańsze tankowanie. Służą do tego znane na cały świecie instrumenty finansowe (kontrakty futures i opcje). Zapewne tego nie uczyniły i nadal będą przenosić zmiany cen ropy i kursu dolara na nas – konsumentów.
Ceny detaliczne powinny w grudniu nadal spadać, chociażby dlatego, że rząd zapowiedział obniżenie akcyzy i zawieszenie naliczania opłaty paliwowej od 20-grudnia na okres 5 miesięcy. Wygląda też na to, że stacje paliw zdążyły już odrobić wilotygodniowe straty, ponieważ ich średnioroczna marża w 2021 jest już na poziomie zblizonym do lat poprzednich (patrz wykres).
Po okresie bardzo wyrównanych cen na stacjach (królowały ujemne lub zerowe marże detaliczne), teraz ponownie warto szukać tych tradycyjnie najtańszych stacji, które bazują na minimalnych marżach ze sprzedaży.
Ceny średnie paliw w detalu: 08-12-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,29 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 5,99 zł/l (-5 gr/l);
• ON: 5,99 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 3,37 zł/l (-2 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
W ciągu roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 31-38%
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Marże obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw).
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA