W końcówce października kilkugroszowe podwyżki cen średnich diesla i popularnej 95-ki zbliżyły ceny średnie płacone przy dystrybutorach do poziomu 6 zł/l. Jedynie cena 98-ki zdecydowanie przekracza już tę granicę. Do 7 zł/l, (tyle kosztowałyby paliwa zdaniem prezesa Obajtka, gdyby nie polityka Orlenu) brakuje jeszcze ok. złotówki, ale i tak obecne poziomy są najwyższe w historii. Warto zwrócić uwagę, że ceny hurtowe nadal rosną szybciej od tych na stacjach, stąd marże detaliczne ze sprzedaży benzyny spadły do zera. Nieopłacalna dla stacji paliw jest sprzedaż ON, który kosztuje średnio 17 groszy poniżej cen hurtowych PKN Orlen. Stacje ratują jedynie upusty od oficjalnych cenników hurtowych.
Notowania ropy Brent od połowy października utrzymują się powyżej 85 usd/b – najwyżej od 2014 roku. Dopiero w dniu pisania komentarza (28-10-2021) pojawiła się korekta spadkowa, która sprowadziła notowania poniżej tego poziomu.
Ciągle ropa jest dużo tańsza niż w okresie 2011-2014, kiedy jej cena utrzymywała się w przedziale 100-120 usd/b. Wtedy jednak dolar był dużo tańszy niż obecnie (3,10-3,40 złotego). Na notowania złotego decydujący wpływ ma Rada Polityki Pieniężnej (kierowana przez prezesa NBP) i jej polityka w zakresie stóp procentowych. Jednak w tym obszarze działania NBP (niskie stopy=słaby złoty) nakierowane są na wspieranie eksportu, kosztem importerów.
W połowie 43-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 5,94 zł/l i 5,97 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny wzrosła o 3 grosze, a ON podrożał o 4 grosze na litrze. Obecne poziomy cen paliw są najwyższe w historii.
Tymczasem w hurcie ostatni tydzień (21-28.10.2021) przyniósł kolejny, tym razem 5-7 groszowy, wzrost cen oleju napędowego i 95-ki, a to oznacza prawdopodobne dalsze podwyżki cen na stacjach paliw. Już od pięciu tygodni cena hurtowa diesla przewyższa średnią cenę płaconą na stacjach paliw (ujemna marża detaliczna), a średnia marża stacji ze sprzedaży Pb-95 od trzech tygodni oscyluje wokół zera.
Ceny średnie paliw w detalu: 27-10-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,18 zł/l (+9 gr/l);
• Pb95: 5,94 zł/l (+3 gr/l);
• ON: 5,97 zł/l (+4 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l (+3 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Zmiany cen paliw w skali roku:
W ciągu roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 35-51%
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
Ceny hurtowe ON są już o 20 groszy wyższe niż ceny Pb95:
Ceny paliw w hurcie:
W czwartek (28.10.2021) olej napędowy kosztował w oficjalnym cenniku PKN Orlen – 6,145 zł/l, a Pb95 – 5,964 zł/l (cena hurtowa z VAT).
Oznacza to, że w skali tygodnia (21-28.10.2021) paliwa te podrożały o kolejne 5 i 7 groszy na litrze. Od początku października cena hurtowa Pb95 wzrosła o 29 groszy na litrze, a diesel podrożał w tym czasie o 38 groszy (cena z VAT).
Od początku 2021 roku cena hurtowa Pb95 (z VAT) zwiększyła się o 1,70 zł/l (+39,9%) i 1,73 zł/l w przypadku ON (+39,1%).
W połowie 43-go tygodnia 2021 średnia tygodniowa marża stacji paliw ze sprzedaży ON wyniosła minus 17 gr/l (-1 gr/l w tygodniu), a w przypadku Pb95 zero gr/l (-1 grosze w skali tygodnia).
Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:
- 2017: 17 groszy,
- 2018: 20 groszy,
- 2019: 18 groszy,
- 2020: 25 groszy (+36,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
- 2021: 15 groszy.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:
- 2017: 13 groszy,
- 2018: 9 groszy,
- 2019: 10 groszy,
- 2020: 24 grosze (+123,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
- 2021: 11 groszy.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA