Które warzywa i owoce cieszyły się największym zainteresowaniem polskich konsumentów? Co najczęściej znalazło się na polskim talerzu? Jak kształtowała się sprzedaż w lipcu br.? Na te podstawowe pytania odpowiadają najnowsze wyniki „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” prowadzonych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Badania te mogą być dobrą wskazówką dla rolników i producentów rolnych w zakresie rynkowych preferencji Polaków.
Pomidory i młode ziemniaki
W lipcu na polskich stołach najczęściej pojawiały się: pomidory (94%), młode ziemniaki (94%) oraz ogórki (90%). Przy czym odpowiednio 18%, 16% i 6% respondentów spożywało je codziennie.
Nieco rzadziej pojawiała się także: marchew (84%), kapusta (67%) oraz papryka (58%). Marchew codziennie jadło 6% respondentów, kapustę (1%) natomiast paprykę (5%).
Mniej jemy też kalafiora (59%), fasoli szparagowej (45%), buraka ćwikłowego (42%), brokułów (35%) oraz cukinii (29%). Zdecydowana większość warzyw odnotowała wzrost wskazań w stosunku do czeerwca. Jedynie marchew odnotowała spadek, natomiast pomidory pozostały na tym samym poziomie.
Lider to truskawka!
W lipcu bezwzględne pierwszeństwo w pod kątem spożycia należało do truskawki. Owoc ten spożywało 86% Polaków w tym 21% przynajmniej 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu znalazły się jabłka (67%), a na trzecim banany (65%). Codziennie też pierwszy z tych owoców spożywało 4% badanych, natomiast banany jedynie 1%.
Inne owoce okazały się mniej popularne, np. czereśnie w tygodniu poprzedzającym badanie jadło 59% respondentów.
W porównaniu do czerwca wzrosła popularność większości owoców.
Posiłki nadal zbyt ubogie?
Dietetycy zalecają, aby warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę tego, co zjadamy w ciągu dnia. Niestety aż 34% Polaków w ogóle nie je takich posiłków. Co piąty Polak (22%) jadł jeden posiłek składający się w co najmniej połowie z warzyw i owoców. Jak podkreślają specjaliści pod kątem zdrowej diety jest więc jeszcze wiele do zrobienia, a to nic innego jak szansa na wzrost sprzedaży na rynku owocowym i warzywnym. Wiele tu zależy od edukacji i świadomości.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez firmę analityczną KANTAR dla KZGPOW. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: Firma KANTAR
Foto: Pixabay