Zdaniem Jacka Zarzeckiego, Prezesa PZHiPBM jak najbardziej. Jego zdaniem powinna ona wynosić 2,5 zł/l, w dwóch kolejnych naborach.
Stawka musi ulec zmianie, aby utrzymać rolnictwo w ryzach
Prezes PZHiPBM zwrócił się z wnioskiem do ministra rolnictwa o zwiększenie stawki zwrotu akcyzy argumentując to zapobieganiem przed dalszym pogorszeniem się koniunktury.
“W obliczu ostatnich wydarzeń związanych z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i powstałą w ich wyniku destabilizacją sytuacji geopolitycznej, jak również w związku z pogorszeniem koniunktury w wyniku panującej epidemii, mających między innymi ogromny wpływ na obecną i przyszłą kondycję polskiego rolnictwa stajemy przed wyzwaniem utrzymania polskiej produkcji rolnej na poziomie umożliwiającym utrzymanie stabilności całej polskiej gospodarski” – czytamy we wniosku Prezesa PZHiPBM.
Zarzecki wytłumaczył także dlaczego potrzebna jest ta zmiana. W apelu odniósł się do opinii rolników. Jak informuje dla części polskich rolników i hodowców zwrot akcyzy w wysokości 1 zł do litra paliwa w pewnym stopniu niweluje negatywny wpływ obecnie obserwowanego wzrostu kosztów produkcji rolnej, jednak nie przyczyni się w dostatecznym stopniu do uniknięcia zapaści finansowej wielu gospodarstw rodzinnych, które stanowią trzon polskiego rolnictwa. Zaznaczył, że w okolicznościach wzrostu cen nie tylko paliw, ale także nawozów mineralnych, środków ochrony roślin i energii, dotychczasowe działania będą niewystarczające.
Prezes PZHiPBM zaproponował, aby zwiększyć stawki zwrotu akcyzy na paliwo rolnicze w najbliższych 2 naborach, tj.:
- od dnia 1 sierpnia 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r. za okres od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r.
- oraz w naborze od dnia 1 lutego 2023 r. do 28 lutego 2023 r., kiedy rolnicy będą składali wnioski za okres od 1 sierpnia 2022 r. do 31 stycznia 2023 r.
Zarzecki na koniec podkreślił, że podjęcie stosownych kroków w tak obecnie trudnej sytuacji dla polskiego rolnictwa może okazać się kluczowe w kontekście utrzymania bezpieczeństwa żywnościowego kraju.
Przypomnijmy, że w przeciągu ostatniego miesiąca cena paliwa z ok. 4,50 zł wzrosła do około 8 zł za litr! Po obniżkach ceny nadal są wysokie, za litr benzyny trzeba zapłacić od 6,50 zł do 7 zł a za diesla 7,50 zł. Niestety pomimo tego na próżno szukać zmian w regulacjach o dopłatach do paliwa rolniczego. Interwencja rządu w tej sprawie powinna być priorytetowa.
źródło: PZHiPBM
Zdj:pixabay