Co znajdziesz w artykule?
Robiąc codzienne zakupy często zastanawiamy się skąd biorą się promocje typu – „drugi produkt za złotówkę” lub nawet – „drugi produkt gratis”. Najbardziej widoczne jest to w przypadku sprzedawanych przez największe sieci handlowe olejów roślinnych. W sklepach roi się od promocji w ramach których można kupić olej rzepakowy, czy słonecznikowy za ok. 1/2 ceny.
W sklepach ceny wyjściowe olejów roślinnych pozostały na historycznych maksimach
Wynika to z faktu, że handlowcy przyjęli sprytną zasadę nieobniżania cen, które osiągały kilkanaście miesięcy temu swoje historyczne wartości, a jedynie napędzania sprzedaży poprzez stosowanie powszechnych rabatów. Warto jednak mieć świadomość, że zarówno producenci olejów, jak i sklepy, które je sprzedają nadal zarabiają na obrocie tymi produktami. Możliwe to jest, ponieważ oleje były rekordzistą przecen wśród towarów rolnych w 2023 roku.
W grudniu światowe ceny olejów roślinnych powróciły do trendu spadkowego
Indeks cen olejów roślinnych FAO wyniósł w grudniu średnio 122,4 punktu, co oznacza spadek o 1,4 procent (miesiąc do miesiąca) po krótkotrwałym wzroście w listopadzie.
Grudniowy spadek wskaźnika cen odzwierciedlał niższe światowe ceny olejów palmowego, sojowego, rzepakowego i słonecznikowego, czemu sprzyjały ograniczone przez głównych importerów przy sezonowo niższej produkcji w wiodących krajach produkujących.
Tymczasem światowe ceny oleju sojowego spadły o ponad 3 procent w porównaniu z listopadem w wyniku spowolnienia popytu w sektorze biodiesla, a także poprawy warunków pogodowych w części głównych regionach upraw w Brazylii.
Międzynarodowe ceny olejów rzepakowych i słonecznikowych spadły w wyniku umiarkowanego światowego popytu importowego.
Światowe ceny olejów roślinnych w ujęciu miesięcznym od 2010 roku:
Uśredniona cena roczna olejów roślinnych obniżyła się w 2023 roku o 1/3 w porównaniu z rokiem poprzednim
W skali całego 2023 wskaźnik światowych cen olejów roślinnych FAO wyniósł 126,3 punktu, co oznacza gwałtowny spadek (o 61,5 punktu, czyli 32,7 procent) w porównaniu z 2022 r. i najniższy poziom od trzech lat w związku z poprawą światowych dostaw.
W Polsce olej rzepakowy kosztował na koniec grudnia o blisko 40% mniej w skali roku
Dla porównania, w Polsce olej rzepakowy rafinowany (według MRiRW) był na koniec grudnia tańszy o 38%, a rzepak o 32% w stosunku rocznym. Cena uśredniona roczna tego oleju obniżyła się w 2023 roku o 23%, ale uśredniona cena rzepaku w 2023 roku (2190 zł/t) była aż o 37% niższa niż w 2022 roku (3501 zł/t).
Źródło: FAO, MRiRW