W połowie tego tygodnia (08-07-2020) za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić przy dystrybutorach, średnio 4,23 zł/l, a za ON 4,19 zł/l. Oznacza to, że benzyna 95 oktanów podrożała o 4 grosze, a ON o 2 grosze za litr w skali ostatniego tygodnia. Jeszcze mocniej wzrosły ceny paliw u hurtowników. W PKN Orlen w skali tygodnia popularna Pb95 podrożała o 10, a ON o 6 groszy na litrze. Przełoży się to zapewne na dużo wyższe ceny przy dystrybutorach, gdy już będziemy po wyborach prezydenckich. Warto zauważyć, że dwaj główni gracze na rynku (Orlen i Lotos) na swoich stacjach utrzymują teraz ujemne marże (cena detaliczna – oficjalna cena hurtowa), szczególnie widoczne to jest w przypadku benzyny-95.
Ceny średnie paliw w detalu: 08-07-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
- Pb98: 4,56 zł/l (+3 gr/l);
• Pb95: 4,23 zł/l (+4 gr/l);
• ON: 4,19 zł/l (+2 gr/l);
• LPG: 1,98 zł/l (+2 gr/l).
Rynek ropy:
W marcu i kwietniu pandemia koronawirusa wywołała niespotykane wcześniej przeceny na rynku ropy. Chwilowo notowania amerykańskiej ropy z najbliższym terminem dostawy spadły nawet do wartości ujemnych (sprzedający musiał dopłacić kupującemu kontrakt). Światowy popyt na ropę zmniejszył się o 1/3 (ok. 30 mln baryłek dziennie), gdy większość krajów zamroziło działalność gospodarczą i uwięziło ludzi w domach. W kwietniu kraje OPEC+, broniąc się przed spadkiem cen surowca, ograniczyły jego wydobycie o prawie 10 mln baryłek dziennie. Na początku czerwca członkowie OPEC+ przedłużyli obowiązywanie wcześniejszych limitów wydobycia o kolejny miesiąc, czyli do końca lipca. Warto dodać, że o blisko 2 mln baryłek (-15%) spadło w czasie epidemii dzienne wydobycie ropy w USA.
Popyt na paliwa zaczyna się powoli odradzać wraz ze zdejmowaniem obostrzeń związanych z epidemią. Za popytem rosną też ceny ropy. Zdecydowane wzrosty notowań zaczęły się już na początku maja. Ropa WTI podrożała w ciągu pięciu tygodni z 12,5 do blisko 40 usd/b w pierwszej dekadzie czerwca, a odmiana Brent umocniła się w tym czasie z ok. 23 do ponad 42 usd/b. Ostatnie dni przyniosły (po dłuższej stabilizacji) minimalne przekroczenie wspomnianych poziomów i nowe dwumiesięczne maksima.
Globalny rynek ropy jest bliski zbilansowania, a członkowie OPEC i Rosja są zdyscyplinowani w przestrzeganiu porozumienia o cięciu produkcji. W USA produkcja tylko lekko ruszyła w górę w połowie czerwca (+0,5 mln baryłek dziennie) i od tego czasu utkwiła na poziomie 11 mln baryłek dziennie. Przypominam, że przed pandemią Amerykanie wydobywali nawet 13,1 mln baryłek dziennie ropy.
Z drugiej strony powracają obawy o stronę popytową, ponieważ liczba nowych przypadków Covid-19 na świecie bije nowe rekordy. Dotyczy to także USA, gdzie odnotowano ostatnio nawet 60 tys. nowych zachorowań w ciągu doby. To wszystko sprawia, że należy się liczyć z powrotem do ograniczeń w przemieszczaniu się i w działalności gospodarczej, czyli z mniejszym popytem na ropę.
Notowania ropy Brent / WTI (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (09-07-2020):
Ceny paliw w hurcie
Zdecydowane odbicie notowań ropy w maju i na początku czerwca przełożyło się na wyższe ceny paliw w hurcie. Ceny ropy ponownie ruszyły w górę w ostatnich dniach. A to przekłada się na wyższe ceny w hurcie. W skali ostatniego tygodnia (kończącego się 9-lipca 2020) cena hurtowa ON i PB95 wzrosła odpowiednio o 6 gr/l i 10 gr/l (tydzień wcześniej oba paliwa potaniały o 7 groszy na litrze). Od minimów z 29-kwietnia Orlen podniósł cenę benzyny Pb95 o 86 groszy, a ON o 56 groszy na litrze. Na szczęście (dla kierowców) notowania USD/PLN nie są dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen. Kurs dolara utrzymuje się na stabilnym poziomie, oscylując od miesiąca wokół 3,95 złotego.
W połowie 28-tygodnia 2020 marża modelowa ze sprzedaży Pb95 spadła do minus 13 gr/l (z minus 9 gr/l tydzień wcześniej), a w przypadku ON z 1 gr/l, do minus 1 gr/l. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:
- 2017 r: 17 groszy,
- 2018 r: 20 groszy,
- 2019 r: 18 groszy,
- 2020 r: 28 groszy, ale w 27 tygodniu tego roku marża wyniosła minus 9 gr/l.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:
- 2017 r: 13 groszy,
- 2018 r: 9 groszy,
- 2019 r: 10 groszy,
- 2020 r: 27 groszy, a w tygodniu 27 marża wyniosła 1 gr/l.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Zmiany cen w skali roku:
Zarówno ceny hurtowe, jak i detaliczne paliw są w czerwcu zdecydowanie niższe niż przed rokiem. Warto zwrócić uwagę, że marże stacji paliw aktualnie oscylują w pobliżu zera, a detaliści zarabiają „tylko” na upustach od oficjalnych cen hurtowych (nadal 20-30 gr/l).
ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:
Ceny hurtowe diesla spadły poniżej ceny Pb95:
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN ORLEN, e-petrol.pl, barchart.com