Co znajdziesz w artykule?
Na krajowych stacjach ceny średnie głównych paliw spadły o 7-8 groszy w ostatnim tygodniu, podczas gdy w hurcie spadek cen sięgał 13-16 groszy na litrze. Niemrawe reagowanie detalistów, w tym stacji PKN Orlen, na spadek cen hurtowych powiększa i tak już rekordowe w tym roku marże stacji paliw.
Ile za 1 litr paliwa?
Ceny hurtowe obu głównych paliw spadły we wrześniu o ok. 20 groszy na litrze
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 11-go września 2024, cena netto litra Pb95 obniżyła się o 13 groszy (-13 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,413 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 16 groszy (0 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,555 zł/l (bez VAT). Od początku miesiąca ceny obu głównych paliw spadły w hurcie o 19-20 groszy na litrze. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 spadła do 14 groszy z 18 groszy tydzień wcześniej.
W sierpniu benzyna potaniała w hurcie o 30 groszy, a ON o tylko 13 groszy na litrze. Sierpniowe przeceny w hurcie wynikały głównie ze skokowego umocnienia złotego przy dużych wahaniach cen ropy, a w ostatnich dniach przyczyniać się do tego powinna taniejąca ropa. Niestety, na stacjach paliw spadki cen średnich dwóch głównych paliw były dużo niższe i ta tendencja utrzymuje się również na początku września. Przekłada się to na rekordowe marże detaliczne uzyskiwane ze sprzedaży.
Jaka jest aktualnie cena ropy?
Notowania ropy spadły do poziomów niewidzianych od końca 2021 roku
Wyceny ropy mocno spadają we wrześniu w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Do spadku ceny ropy przyczyniało się też zapowiedziane wcześniej przez kartel OPEC+ zwiększenie podaży surowca od października i prognozy (też OPEC) zapowiadające znaczący spadek globalnej konsumpcji ropy w 2025 roku. Przecenom na rynku sprzyja również presja wywierana na Izrael, by ten zawarł jakieś porozumienie z Hamasem. W konsekwencji wymienionych czynników cena ropy Brent spadła z ok. 80 usd/b na sesji z 25.08.24 do poniżej 70 usd/b podczas środowej sesji (11.09.2024).
Kierowcom pomaga nadal tani dolar
Po spadku na długoterminowe minima (3,81 zł za dolara) w dniu 23-go sierpnia, kurs usd/pln wzrósł w okolice 3,88 w środę (28.08.2024). W ostatnich dniach złoty osłabił się nieco do dolara (do ok. 3,89 zł za usd w środę – 11.09.2024), a wynika to z lekkiego spadku notowań najważniejszej pary walutowej świata, czyli eurodolara.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ najnowsze dane gospodarcze napływające z USA zwiększają prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Dzisiejsze dane o inflacji bazowej w USA (pomijają ceny energii i żywności) pokazały wzrost wartości tego wskaźnika w ujęciu miesięcznym do 0,3 proc. z 0,2 proc. przed miesiącem. Zmniejsza to prawdopodobieństwo obniżki stóp procentowych aż o 50 pkt bazowych przez FED na najbliższym posiedzeniu, chociaż zapewne FED rozpocznie luzowanie polityki pieniężnej w Stanach Zjednoczonych.
Wcześniej cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny, a druga obniżka stóp procentowych przez EBC miała miejsce w tym tygodniu. Jednocześnie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęca to międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).
W detalu cena średnia dwóch głównych paliw spadła o 7 groszy w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 37-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,12 i 6,14 zł/l. Oznacza to, że cena obu głównych paliw spadła o 7 gr/l w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia LPG nie zmieniła się po spadku o 2 grosze tydzień wcześniej i po wcześniejszych systematycznych wzrostach.
Cena średnia paliw w detalu: 11-09-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl)
• Pb98: 6,91 zł/l (-8 gr/l);
• Pb95: 6,12 zł/l (-7 gr/l);
• ON: 6,14 zł/l (-7 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l ( 0 gr/l).
Aktualnie, paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Wykres poniżej pokazuje jak ceny w hurcie mocno „odjechały” w dół od cen detalicznych !
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln
Marże modelowe stacji ze sprzedaży są w tym roku rekordowe
W połowie 37 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 51 gr/l dla ON (+6 groszy w skali tygodnia) i aż rekordowe 68 gr/l dla Pb95 (+4 gr/l w skali tygodnia).
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (28,2 gr/l) jest o 3,4 grosza wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (27,5 gr/l) przewyższa o 3,5 grosza rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com