środa, 24 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Automatyczne hamowanie przyczepy dla ciągników CLAAS ARION

spot_img

Polski wiejski i śródpolny krajobraz dość często urozmaicają wzniesienia i pochyłości. Ma to dla pracujących tam rolników bardzo konkretne konsekwencje. Dobrą odpowiedzią na problemy z pokonywaniem pochyłości terenu, a także śliskich nawierzchni, jest „Automatyczny hamulec przyczepy” dla ciągników CLAAS ARION z przekładnią CMATIC. Tego rodzaju rozwiązanie doskonale stabilizuje zestaw ciągnik-przyczepa. Zapewnia też rolnikom dodatkowe funkcje komfortu.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo

Dla odciążenia i wsparcia operatora w trudnych sytuacjach transportowych i roboczych, takich jak jazda na pochyłościach z ciężkimi przyczepami, prace z prasami kostkującymi, prasoowijarką, czy też z zaczepianymi opryskiwaczami na zboczach, Firma CLAAS w ciągnikach ARION 500/600 z przekładnią CMATIC i pneumatycznym układem hamulcowym, wprowadziła funkcję automatycznego hamowania przyczepy. Tego rodzaju funkcjonalność wspierać ma operatora podczas wykonywania wielu różnych rodzajów pracy. Bez wątpienia atutem jest tu automatyczne aktywowanie pneumatycznych hamulców przyczepy, w tych momentach, gdy przy ciągniku powstaną krytyczne siły spychania. Dodajmy też, że tego rodzaju system działa w oparciu o dane z czujników w przekładni, rejestruje momenty hamujące silnika i siły spychania w jego układzie napędowym.

Hamowanie podczas transportu

Firma CLAAS przygotowała wiele innych ułatwień. Na przykład podczas przejazdów transportowych operator może aktywnie wzmacniać efekt hamowania zespołu maszyn pociągając joystick wielofunkcyjny do tyłu w trybie automatycznym lub DRIVESTICK w trybie DRIVESTICK. W takich przypadkach siła hamowania wzrasta dzięki redukcji przełożenia przekładni i zwiększeniu prędkości obrotowej silnika aż do obrotów nominalnych. Dodajmy, że przy maksymalnym zwalnianiu hamulec pneumatyczny uruchamia się automatycznie dla zmniejszenia prędkości jazdy i zapewnienia bezpiecznej pozycji zestawu ciągnik-przyczepa. Także przyczepa w przypadku krytycznych sił pchania zostaje automatyczne wyhamowana. Nie zachodzi wówczas bardzo niebezpieczne zjawisko pchania ciągnika przez przyczepę.

Tempomat, ciągnik i przyczepa

Z funkcji automatycznego hamowania przyczepy można korzystać także przy aktywnym tempomacie (urządzenie utrzymujące stałą prędkość pojazdu niezależnie od nachylenia), w przedziale do prędkości maksymalnej 20 km/h. I tak odpowiednio, przy małym nachyleniu i niskim obciążeniu wartość na tempomacie  jest automatycznie utrzymywana poprzez aktywację hamulców pneumatycznych przyczepy. A przy dużym nachyleniu i wysokim obciążeniu redukowane jest przekraczanie prędkości docelowej na tempomacie. Funkcja ta może być wykorzystywana na przykład podczas prac z prasami kostkującymi lub doczepianymi opryskiwaczami na zboczach, co zapewnia ogromne korzyści w zakresie bezpieczeństwa poruszania się i pracy.

Komfort cofania z przyczepami

Automatyczny hamulec przyczepy wspomaga też cofanie z przyczepami, przyczepami samozaładowczymi lub prasami. Hamowanie rozpoczyna się wtedy gdy tylko operator zainicjuje zmianę kierunku jazdy za pomocą dźwigni rewersera lub przycisku na joysticku wielofunkcyjnym CMOTION. Zapewnia to dodatkową ochronę darni. Natomiast pulsacyjne aktywowanie hamulca, skutecznie zapobiega przegrzaniu podczas automatycznego wspomagania hamowania.

Dodajmy, że funkcja automatycznego hamulca przyczepy będzie dostępna od lata 2021 i może być doposażona do ciągników ARION 500/600 CMATIC od roku produkcji 2020.

Źródło i foto: materiały Firmy CLAAS

Robert Gorczyński
Robert Gorczyńskihttps://agroprofil.pl/
Działa na styku: instytucje, organizacje, problemy rolników. Zafascynowany etosem pracy rolnika, tradycjami i kulturą polskiej wsi.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x