niedziela, 26 września, 2021
spot_img

40 lat Mlekpolu

-REKLAMA-spot_img
-REKLAMA-spot_img

Czas pandemii koronawirusa to dla przedstawicieli wielu branż okres szczególnie trudny. Obostrzenia sanitarne i różne formy okresowego lockdownu spowodowały wiele zamieszania, niespodziewanych problemów i zmian. 

– Nie inaczej jest w branży mleczarskiej – stwierdził podczas dzisiejszej (10 lutego br.), videokonferencji prasowej pt.: „Rozwój branży mleczarskiej w czasie epidemii COVID-19″ Prezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol Edmund Borawski. – Bez wątpienia negatywny wpływ na obecną sytuację ma zamknięcie branży hotelarskiej, turystycznej, gastronomicznej czy sanatoriów. Odnotowaliśmy też skutki zwiększonej chorobowej absencji wśród pracowników. Nie mniej jednak nie złamało to naszego ducha i funkcjonujemy dalej. 

Nawet 18 miliardów litrów

Jak zauważa Prezes Edmund Borawski, podczas pandemii SARS-COV-2 nastąpiły duże zmiany w dynamice wzrostu sprzedaży eksportowej, w której SM Mlekpol jest potentatem. 
W efekcie w ubiegłym roku, w całej Polsce wyprodukowano 12,2 miliarda litrów mleka, co sprawia że w Unii Europejskiej nasz kraj znalazł się na wysokiej 5 pozycji. Natomiast w skali Świata na 12 miejscu. 

– To bardzo dobra wiadomość dla polskich rolników i producentów mleka – stwierdza Prezes SM Mlekpol. – Co więcej, uważam że jest jeszcze sporo do zrobienia. Wzorem dla Polski może być, o wiele mniejsza od nas Holandia, w której produkuje się rocznie aż 14,4 miliardy litrów mleka. Natomiast nasz kraj bez degradacyjnych zmian dla środowiska mógłby z powodzeniem osiągnąć produkcję rzędu 18 miliardów litrów mleka rocznie.

Jak wygląda polski eksport? 

– Wartość całkowitego ogólnopolskiego ubiegłorocznego eksportu produktów mlecznych zamknęła się kwocie 9 miliardów złotych, z czego 14 do 15 procent powyższej  wartości to eksport Mlekpolu – mówi Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol. – Eksportujemy do ponad 100 krajów na całym Świecie. Oczywiście dużo naszych produktów trafia do państw Unii Europejskiej. Z tej grupy wymienię: Niemcy, Niderlandy, Bułgarię, Włochy, Grecję, czy do niedawna członkowską – Wielką Brytanię. To jednak bardzo  niepełny obraz, ponieważ podczas pandemii koronawirusa na nasz zbyt mocniej niż dotąd otwarły się kraje z innych stron Świata. Szczególnie te z deficytem mleka. 

Do grupy tej zaliczyć należy azjatyckie państwa Dalekiego Wschodu jak: Wietnam, Kambodża, Malezja, Filipiny, ale też Korea Południowa i Japonia, a także oczywiście Chiny. Kolejna ważna grupa importerów polskich produktów to państwa Bliskiego Wschodu tj.: Irak, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Katar. 

– To oczywiście nie zamyka całej stawki państw – zapewnia Małgorzata Cebelińska.- Trudno też wymienić poszczególne asortymenty, a jeszcze trudniej marki. Jest ich tak wiele. W wielu też przypadkach, oprócz znanych w Polsce produktów mleczarskich, produkujemy towary na specjalne życzenie pod regionalnymi markami. Dotyczy to też między innymi produktów koszer czy halal. Prościej więc powiedzieć, że są to produkty o dłuższej trwałości, a z pewnością nie produkty sezonowe.  

A co w Polsce? 

Jak informują przedstawiciele kierownictwa SM Mlekpol pandemia koronawirusa z pewnością nie zniechęciła Polaków do produktów mleczarskich. Z danych zebranych przez organizatorów dzisiejszej konferencji wynika, że odwiedzamy miejsca sprzedaży produktów mlecznych 3 razy częściej. Nasze wizyty są jednak krótsze. Częściej wybieramy też produkty trwalsze. Widać to było np. w miesiącach, w których z uwagi na okresy wegetacyjne, we wcześniejszych latach zakupowy boom przeżywały produkty sezonowe o ograniczonej trwałości. Natomiast w ubiegłym roku, z uwagi na pandemię koronawirusa takiego zjawiska po prostu nie odnotowano. Wzrostową tendencję sprzedaży odnotowano natomiast w przypadku produktów o dłuższej trwałości, szczególnie w ekonomicznych, większych (tzw. rodzinnych) i trwalszych opakowaniach. Takich, które dłużej można przechowywać w domu. Mniej czasu poświęcaliśmy natomiast na poszukiwanie nowych, nieznanych wcześniej produktów i marek. Kupowaliśmy raczej to, co znane i sprawdzone. 

40 lat Mlekpolu 

Dodajmy, że dzisiejsza konferencja prasowa miała też drugi powód. Był nim 40 jubileusz powstania Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, której dorobek podsumował Prezes Zarządu SM Mlekpol Edmund Borawski. Natomiast tematykę nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologii stosowanych w poszczególnych 13 zakładach Mlekpolu przybliżył uczestnikom Zbigniew Groszyk – Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji SM Mlekpol.

Źródło i foto: SM Mlekpol

-REKLAMA-spot_imgspot_img
Robert Gorczyńskihttps://agroprofil.pl/
Działa na styku: instytucje, organizacje, problemy rolników. Zafascynowany etosem pracy rolnika, tradycjami i kulturą polskiej wsi.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Śledź nas

23,377FaniLubię
570ObserwującyObserwuj
8,430SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x