piątek, 29 marca, 2024
spot_img

Rolnicy z większym zaufaniem społecznym niż rząd! Czy wykorzystają swoją szansę?

spot_img

Rolnicy to ciesząca się największym zaufaniem grupa w sektorze spożywczym – twierdzą tak dwie trzecie europejskich konsumentów. Wynika to z badań przeprowadzonych w ramach Projektu pod nazwą EIT Food współorganizowanego przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT). Ankieterzy zbadali opinie 19 800 konsumentów z 18 krajów europejskich, w tym z Polski. Z badań wynika też szereg innych, ważnych dla rolnictwa i przemysłu spożywczego wniosków. 

Europejczycy ufają rolnikom 

Tylko trzech z dziesięciu europejskich konsumentów jest zdania, że produkty spożywcze wytwarzane są w sposób zrównoważony. Statystyka ta jest jednak sprzeczna z rosnącym popytem na produkty przyjazne dla środowiska. Zaufanie konsumentów względem sektora rolno-spożywczego wzrosło w trakcie pandemii COVID-19. W powyższym kontekście, aż dwie trzecie (67%) europejskich konsumentów deklaruje, że ufa rolnikom, podczas gdy jedynie 13% im nie ufa. 

Przewaga żywieniowego łańcucha

Rolnicy cieszą się więc wysokim publicznym zaufaniem, a organy rządowe czy producenci innych branż niestety pozostają w tyle. Sprzedawcom detalicznym ufa 53% konsumentów (i tu odnotowano wzrost o 7% w porównaniu z rokiem 2018).  Potencjalnym źródłem wzrostu zaufania do rolników i handlowców jest ich rola w utrzymaniu dostaw żywności podczas pandemii COVID-19.

Ludzie nie wierzą władzom?

Odmiennie natomiast przedstawia się kwestia zaufania europejskich konsumentów do agencji rządowych. W tym przypadku, mniej niż połowa badanych osób z wszystkich ankietowanych krajów Unii (47%) twierdzi, że ufa tym grupom. Natomiast ponad jedna czwarta unijnych konsumentów (29%) aktywnie wyraża swój brak zaufania dla rządowych organów. Nie jest to więc typowo polska specyfika jak moglibyśmy pomyśleć biorąc pod uwagę kolejne fale protestów różnych środowisk (w tym rolniczego), w Polsce. 

Zastrzeżenia do przemysłu

Przemysł spożywczy natomiast nie spełnia wymagań konsumentów w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju. Jeśli natomiast chodzi o zaufanie do samych produktów spożywczych, to jest już nieco lepiej, bo 55% konsumentów uważa że bezpieczeństwo żywności, ogólnie rzecz biorąc, poprawiło się (odnotowano tu wzrost o 8% w porównaniu do badań z 2018 roku). 

Polacy cenią zdrową żywność

W przypadku zdrowia, pomimo że aż 71% badanych twierdzi, że wybiera w miarę możliwości zdrowsze opcje, to jednak niestety mniej niż połowa (43%) europejskich konsumentów uważa, że produkty żywnościowe są ogólnie zdrowe. 
Na tym tle na uwagę zasługuje to, że w skali Unii Europejskiej zdrowa żywność jest szczególnie ważna dla Polaków. W naszym kraju aż 60% konsumentów twierdzi, że zmieniało produkty ze względów zdrowotnych w porównaniu ze średnią europejską, która wynosi 47%.

Czy żywność jest fałszowana?

Tymczasem tylko 4 na 10 (40%) badanych konsumentów ma pewność, że kupowane przez nich produkty spożywcze są autentyczne, a nie fałszywe lub sztuczne. Podobnie tylko 3 z 10 badanych konsumentów (30%), jest przekonanych, że produkty żywnościowe są wytwarzane w sposób zrównoważony (czyli przyjazny dla środowiska, wydajny pod względem wykorzystania zasobów i w sposób odpowiedzialny etycznie), w porównaniu z 42%, którzy uważają sposób produkcji za niezrównoważony. 

Trzy czwarte (76%) Europejczyków twierdzi też, że czuje się zobowiązana do korzystania z produkcji przyjaznej dla środowiska, 6 z 10 badanych (60%) deklaruje, że mając wybór, kupuje produkty zrównoważone. 

Co zrobią rolnicy?

Z powyższych badań można więc wnioskować, że rolnicy i producenci rolni stoją przed wielką szansą na podtrzymanie i rozwój swojego wpływu na europejskie konsumenckie rynki. Wszystko jednak zależy od tego jakie podejmą oni decyzje i w jaki sposób włączą się w kształtowanie nowej Wspólnej Polityki Rolnej w Unii Europejskiej. 

18 europejskich państw

Badanie zostało przeprowadzone przy udziale konsorcjum ogólnoeuropejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytetu w Reading, Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytetu w Aarhus, KU Leuven oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Próbę statystyczną 19 800 konsumentów badano 18 krajach europejskich to jest w: Belgii, Republice Czeskiej, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Holandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. 

Źródło: Europejski Instytut Innowacji i Technologii 
Foto: Pixabay 

Robert Gorczyński
Robert Gorczyńskihttps://agroprofil.pl/
Działa na styku: instytucje, organizacje, problemy rolników. Zafascynowany etosem pracy rolnika, tradycjami i kulturą polskiej wsi.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x