czwartek, 28 marca, 2024
spot_img

Agrounia: „Ukradli nam patriotyzm konsumencki!”

spot_img

We wtorek, 18 lutego 2020 r. w Warszawie przedstawiciele ogólnopolskiego Ruchu Rolników AGROunia zorganizowali akcję protestacyjną mającą zwrócić uwagę opinii publicznej na problem nieprawidłowego oznakowania produktów pochodzenia rolniczego, ze szczególnym uwzględnieniem  oznaczeń dotyczących kraju pochodzenia produktów rolnych.

Agrounia w Biedronce

Jesteśmy w sklepie sieci Biedronka na warszawskim Nowym Świecie – mówił Michał Kołodziejczak lider ogólnopolskiego Ruchu Rolników AGROunia. – Przez kilka godzin będziemy tu robić małe zakupy. Kupować będziemy po jednej sztuce danego produktu. Ja zaraz wezmę jednego ziemniaka i pójdę do kasy. To samo zrobią współuczestnicy protestu. Będziemy obserwować co się dzieje i jak rozwinie się sytuacja. Przez nasze działanie pokażemy, że takie małe ruchy też mogą wywoływać duże zmiany. Rzecz w tym by pokazać, zasygnalizować nurtujący nas problem. Chcemy jasno  wypowiedzieć się przeciwko niewłaściwym oznaczeniom dotyczącym krajów pochodzenia produktów rolnych. Tego rodzaju sieci, jak ta w której sklepie teraz jesteśmy, nadużywają swojej pozycji przy wsparciu dużego kapitału.

Reakcje na protest rolników

Akcja spotkała się z odzewem ze strony grupy klientów sklepu a także innych środowisk społecznych.

Popieram tę akcję – zapewniał Jan Śpiewak, prezes Stowarzyszenia Wolne Miasto Warszawa, który także dołączył się do protestu. – Rzecz w tym by nie sprowadzać produktów z drugiego końca Świata, z odległych rejonów, tak  by docisnąć polskich rolników. I tego rodzaju sprawy, takie protesty będę popierał. Należy walczyć z monopolem i kartelami w różnych dziedzinach

Protestujący wysuwali też m.in. postulat, by podzielić marketowe stosika na połowę: na półki polskie i półki zagraniczne. Tak by można było zidentyfikować towary różnego pochodzenia.

Protestujący pod UOKiK

Po południu uczestnicy akcji udali się pod warszawską siedzibę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby tam demonstrować i  przekazać wniosek o postępowanie antymonopolowe i pozew przeciwko Biedronce.

– W mediach są informacje o tym, że w ubiegłym roku były kontrole – stwierdził Michał Kołodziejczak. – Dużo kontroli, a my będziemy się chcieli dowiedzieć, co z tych kontroli wynika?

Zapowiedź następnych pozwów i działań Agrounii

Działacze AGROunii zapowiedzieli też, że ich reakcja przeciwko Jeronimo Martins (właścicielowi sieci Biedronka) to dopiero początek i będą kolejne pozwy przeciwko markom: Lidl, Kaufland i innych korporacji. Zapowiedziano również powołanie koalicji antymonopolowej i intensyfikację akcji „Agro Patrol”, która polega min. na wychwytywaniu i nagłaśnianiu w mediach społecznościowych przypadków wątpliwych oznaczeń produktów pochodzenia rolniczego.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: AGROunia Fb

Michał Kołodziejczak apeluje o patryiotyzm konsumencki.

Michał Kołodziejczak i Agrounia zebrali się dzisiaj na Placu Powstańców Warszawy‼️Chcą zwrócić uwagę na 🇵🇱 patriotyzm konsumencki, który został skradziony przez zachodnie markety. ❌

Opublikowany przez Agro Profil Wtorek, 18 lutego 2020

 

Oficjalnie: od 15 lutego można wysiewać nawozy azotowe

https://agroprofil.pl/p/aktualny-numer-magazynu-agro-profil/

Redakcja
Redakcja
Przygotowujemy dla Was zawsze najświeższe wiadomości z branży rolniczej. Newsy, wydarzenia, relacje, opinie. Widziałeś coś ważnego? Chcesz się z nami czymś podzielić? Napisz na adres redakcja@agroprofil.pl

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników